Inwoners maken hun stad

wapenalmerevrijdag 09 december 2011 14:04

De rol van de overheid is aan het veranderen. Nog niet zo lang geleden bepaalde de overheid wel wat goed was voor de inwoners en voerde dat uit. Er werd niet voor niets over de ‘verzorgingsstaat’ gesproken. Naast het feit dat dit onbetaalbaar werd, zorgde het ook voor onverschilligheid rond de verzorging van de leefomgeving. Onkruid bij de voordeur werd gezien als iets van de gemeente.

In het Oostvaardersakkoord spraken de collegepartijen af om meer rekening te houden met ideeën en acties van de wijkbewoners. Er zijn inmiddels tal van initiatieven door actieve Almeerders geïnitieerd. Die variëren van buurtfeesten tot buurttoezicht en buurtbeheer, initiatieven in het groen zoals het opzetten van een moestuin of het bouwen van een insectenhotel. Er is zelfs een ‘weggeefwinkel’ in Almere Haven, waar iedere Almeerder terecht kan om een cadeautje voor een ander te brengen of te halen. Ik ben trots op al die initiatieven die inmiddels al vorm en inhoud hebben gekregen en hoop dat ze anderen zullen inspireren en uitnodigen eveneens een rol te willen spelen in hun eigen straat of wijk.

Om het contact tussen het bestuur en bewoners te bevorderen, heeft elke wijk een contactwethouder en worden er regelmatig contactavonden georganiseerd. Op dat soort avonden roep ik bewoners op om ook zelf verantwoordelijkheid voor hun wijk te nemen. Wel meld ik er altijd bij daarover eerst contact met de gemeente op te nemen. Dat het daarna nog niet altijd gladjes verloopt, bleek deze week. Ook hier in het gemeentehuis moet men soms nog even wennen aan het enthousiasme van de Almeerder die iets leuks heeft bedacht en dat plan graag zelf wil uitvoeren.

Zo gaven bewoners uit de Landgoederenbuurt deze week aan zelf een aantal haveloze bankjes in hun wijk te willen gaan schilderen. De gedachte van wijkbewoners was, als wij de jeugd enkele uren laten schilderen dan zullen zij daarna voorzichtiger met ‘hun banken’ omgaan. Vanuit het gemeentehuis kwam daar in eerste instantie geen toestemming voor. Maar omdat ik het plan een geweldig initiatief vind heb ik wel toestemming gegeven voor de verfbeurt.

Natuurlijk blijft het belangrijk om bij een goed idee of initiatief met betrekking tot de openbare ruimte eerst even contact te zoeken met de gemeente, bijvoorbeeld met wijkbeheer of rechtstreeks met het klantcontactcentrum (KCC). Het KCC is makkelijk te bereiken via telefoonnummer 14036 of per mail (contactformulier)

Moraal van het verhaal: samen maken we de stad nog mooier.

Een actieve wijk toegewenst!

Berdien Steunenberg
contactwethouder Almere oost