Archeologie

wapenalmerevrijdag 20 augustus 2010 17:00

Mensen moeten nog wel eens lachen als ik vertel dat ik ook wethouder Archeologie ben in Almere. Men denkt dan dat ik een grapje maak: Archeologie in een stad van nog geen 35 jaar oud. Men weet niet dat de Almeerse bodem een schat aan geschiedenis herbergt, denk aan vliegtuigen die hier zijn neergestort  tijdens WO II en aan allerlei scheepswrakken die hier gevonden worden. Op de foto van deze week zie je medewerkers van de gemeentelijke afdeling archeologie. Zij staan in Almere Poort bij een afgedekt scheepswrak, gekenmerkt door het rode bord. Het beschermen van deze scheepswrakken, tot dat ze eventueel later nauwkeurig onderzocht kunnen worden, is een belangrijke taak van de gemeente.
De gemeente heeft trouwens nog een veel grotere taak als het gaat om het beschermen van archeologische vindplaatsen.  In Europa zijn nauwelijks nog sporen uit de steentijd (5000-10.000 jaar geleden) te vinden, doordat die sporen bijvoorbeeld zijn omgeploegd.

In Flevoland, vooral bij Almere, zijn veel van die sporen goed bewaard gebleven door de bijzondere manier waardoor dat onder water is gelopen, vroeger lag het zeeniveau namelijk meters lager dan nu.  De Wet op de Archeologische Monumentenzorg verplicht Almere om eerst te onderzoeken of dergelijke vindplaatsen aanwezig zijn voordat er gebouwd mag worden. In principe wordt op aangetroffen vindplaatsen niet gebouwd, zodat er later opgravingen plaats kunnen vinden,. Wie weet wat voor verhalen er verborgen liggen.

Nu kun je alvast wat meer te weten komen door hier te klikken.

Almere is een fantastische stad.

Berdien Steunenberg