Staatssecretaris Bleker bezoekt boktorgebied

boktor-zaterdag 15 januari 2011 16:58

Afgelopen maandag bezocht Staatssecretaris Bleker van EL&I (Ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie) Almere Buiten. De aanleiding was minder prettig. In november 2010 zijn in een esdoorn op bedrijventerrein De Vaart sporen gevonden van de Aziatische boktor. Deze uitheemse kevers vormen geen (direct) gevaar voor mensen, maar wel voor Nederlandse planten omdat ze er diepe gaten in vreten; zelf hebben ze in Europa geen natuurlijke vijanden. Het onderwerp is dus serieus genoeg om ook de aandacht van de staatssecretaris te vragen. Samen met het Statenlid Marianne Luyer lieten wij ons voorlichten door medewerkers van de nVWA (nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit).
In een straal van 100 meter rondom de vondst zijn alle loofbomen en grote struiken verwijderd. Tot 2015 zullen alle bomen en struiken, waarin deze boktor zich kan voortplanten, in een straal van 1 km rondom de vondst elk jaar worden geïnspecteerd. Op de volgende link vindt u meer informatie: http://bit.ly/gOMF66 onder andere waar u vragen kunt stellen en/of meldingen kunt doen over de boktor uit Azië.

Berdien Steunenberg

Aziatische boktor