Mogelijkheden in de huidige crisis

Uitreiking Atlas voor gemeenten 15 april 2009.vrijdag 17 april 2009 00:00

Woensdag werd de Atlas 2009 voor gemeenten in de Schouwburg van Almere gepresenteerd. Minister Donner nam het 1e exemplaar in ontvangst. In het rapport worden 50 gemeenten met elkaar vergeleken op het punt van wonen en werken, maar wordt ook gekeken naar verwachte effecten van de economische recessie.

• Almere eindigde op plaats 42 wat woonaantrekkelijkheid betreft, deze score hangt nauw samen met fileleed en het ontbreken van een oude kern en universiteit, de nabijheid van natuur vormt gelukkig wel een aantrekkelijk punt. Overigens stegen we 2 plaatsen ten opzicht van vorig jaar.
  • Wat de groei van de werkgelegenheid betreft staat Almere op nr. 1 en dat is al bijna 10 jaar het geval. Dit komt onder andere door de aanwezige ruimte en door de gunstige ligging in Nederland. Het interessante is dat dit niet alleen bevolkingsvolgende banen zijn (zoals kappers en notarissen) maar ook veel banen die daar juist los van staan (de zogenaamde stuwende werkgelegenheid) denk aan landelijke hoofdkantoren.
    Almere haalde in 2009 de 3e plaats qua groei van die stuwende werkgelegenheid.
  • Wat de kwetsbaarheid van Almere voor de economische recessie betreft staat Almere iets gunstiger dan de meeste gemeenten in Nederland. Dit komt doordat er een redelijke variatie is in de soort banen in Almere. Dat neemt niet weg dat bepaalde sectoren in Almere het momenteel hard te verduren hebben, denk aan de bouwsector. Bovendien hebben we veel mensen met een lage opleiding en veel jongeren met weinig werkervaring. Zij vallen helaas sneller buiten de boot.

Als gemeente proberen we werkloosheid tegen te gaan door waar dat kan werklozen om te scholen naar werk in sectoren waar tekorten zijn, denk bijvoorbeeld aan de zorg. Vorige week mocht ik een convenant tekenen met onderwijs- en zorginstellingen tijdens de start van een eerste groep cursisten zonder diploma, jongeren, ouderen, vluchtelingen, die via een combinatie van werken en leren naar een zorgdiploma worden geschoold.

Gelukkig hebben we voor hen die ondanks een opleiding toch in een werkloosheidssituatie terecht komen een financiële opvang. En vooral voor die betrokkenen zelf hoop ik dat die periode niet te lang duurt. Sterkte!

Martine Visser
Wethouder