De conclusie van Frank Heemskerk, staatssecretaris van Economische Zaken

Titel.zaterdag 07 maart 2009 13:27

"Dames en heren, Nederland behoort met zijn digitale wegennet tot de wereldtop. De tijd is aangebroken om te zorgen dat nu ook het digitale snelwegennet van de toekomst snel in heel Nederland wordt aangelegd. Dit kan de bouwsector en de telecomsector een belangrijk zetje in de rug geven in deze zware tijden.

We moeten daarbij mijns inziens dus vasthouden aan het geheim van ons succes: meerdere digitale infrastructuren en open netten. De overheid moet niet zelf kabels gaan leggen, maar er voor zorgen dat de geldkraan voor glas en kabel open blijft. Dat doen we. Daarnaast ga ik er dus extra hard aan trekken om te zorgen dat gemeenten, provincies, woningbouwcorporaties en het Rijk een veel actievere rol gaan spelen bij de verdere uitrol van glas. En ik wil dat we ons er samen voor inzetten om het verkeer op de digitale snelweg op gang te brengen.

Als we daarbij elk ons deel doen, gaat dat digitale snelwegennet er komen. Daar kunnen we generaties lang van profiteren. En het kan ons helpen sneller, maar ook sterker, duurzamer en vernieuwender uit de crisis te komen."

Tot zover de staatssecretaris. Gelet op het bovenstaande is het toch interessant dat Almere de 1e grote stad in Nederland is die glasvezel heeft. Het was dan ook niet toevallig dat juist dit congres in Almere werd gehouden.

Martine Visser