Luchtvaart en Lelystad Airport
In Almere hebben we op verschillende manieren te maken met de luchtvaart. Voor vele Almeerders is deze sector een directe of indirecte bron van werk en inkomen, bijvoorbeeld door een baan op Schiphol of bij een luchtvaartmaatschappij. Met het openen van een uitgebreid vliegveld Lelystad verwacht de regio bovendien een economische impuls waar ook Almere van hoopt te profiteren. Als ‘overloopluchthaven’ waarbij de totale vliegcapaciteit niet toeneemt ontlast Lelystad Airport (de leefomgeving rond Schiphol). Bovendien is de nieuwe luchthaven een van de modernste en duurzaamste ter wereld.
We hebben echter als stad ook te maken met de andere kant. Dagelijks vliegen vele vliegtuigen over de stad van of naar Schiphol, met schadelijke uitstoot en geluidsoverlast als gevolg. Dat zal met uitbreiding van Lelystad Airport toenemen voor Almere, de rest van Flevoland en Oost-Nederland. Daarbij gaat het niet alleen over de overlast binnen onze gemeentegrenzen maar over de negatieve klimaat- en milieueffecten van luchtvaart in het algemeen. Het recente IPCC-rapport maakt onomstotelijk duidelijk dat alle vormen van fossiele brandstofgebruik moeten worden verminderd, terwijl we daar voor vliegen nog volledig afhankelijk van zijn. En ook al heeft de gemeente Almere hier maar beperkte invloed op, doordenking helpt om waar het wél kan de juiste impulsen te geven.
De vorig jaar ontwikkelde luchtvaartvisie van de ChristenUnie geeft een helder kader weer: eerst verminderen van uitstoot en hinder voordat we kunnen spreken over groei; de rekening voor milieuschade van de luchtvaart niet zomaar afschuiven richting de toekomst maar nú in rekening brengen voor wie die schade toebrengt; en zorgen voor voldoende en betaalbare alternatieven op de middellange afstanden.
De gemeente Almere gaat niet over het openen of niet openen van Lelystad Airport; dat besluit wordt door het kabinet genomen. De landelijke ChristenUnie heeft zich uitgesproken tegen opening, en ook de ChristenUnie Almere zal hier niet actief op aandringen.
De gemeente dient echter wel voor de belangen van haar inwoners op te komen in regionale samenwerkingsverbanden, bij de Provincie en bij het Rijk. Daarbij gaat het zowel om economische belangen als het belang van een gezonde leefomgeving en een betrouwbare overheid.
Dat kan wat ons betreft onder meer op de volgende manieren:
- Scherpe monitoring van gemaakte afspraken en gedane beloften rond werkgelegenheid en economische ontwikkeling van de regio.
- Scherpe monitoring van naleven van procedures en wet- en regelgeving rond Lelystad Airport (MER’s, natuurbescherming, vergunningen, stikstofuitstoot, vliegroutes).
- Bij eventuele opening van Lelystad Airport: aandringen bij provincie en Rijk op duurzaamheidsmaatregelen, zowel publiek als privaat (zoals CO2-neutraal vliegen van/naar Lelystad en goede ontsluiting via openbaar vervoer).
- Bij het niet openen van Lelystad: aandringen op ruimhartige compensatie voor gedane investeringen (zowel publiek als privaat) en een gericht programma om de sociaaleconomische positie van Flevoland te verbeteren.
- In regionale samenwerkingsverbanden primair inzetten op duurzame vormen van vervoer.
- Steun aan de voorstellen van de provincie om aanvliegroutes te verleggen.
- Continue en scherpe monitoring van geluids- en milieuoverlast boven Almere en aanspreken van de veroorzakers.