Misstanden Medipoint blijven onder de aandacht
Jolanda Haft van de SP Almere en Georgine Panhuijsen van ChristenUnie krijgen
nog steeds klachten en zorgen binnen over de dienstverlening van Medipoint, het
thuiszorgpunt voor het kopen, huren en lenen van (medische) hulpmiddelen. Bijna
een jaar nadat het door Panhuijsen en Haft op de politieke agenda werd gezet, vond
er onlangs opnieuw een gesprek plaats over de kwestie op het stadhuis.
Op 12 december 2024 stelde Georgine Panhuijsen tijdens het actualiteitenhalfuur op
de Politieke Markt mondelinge vragen over Medipoint. Samen met Jolanda Haft,
coördinator van de Hulpdienst van de SP Almere, werd besloten om klachten van
cliënten van Medipoint in kaart te gaan brengen. Vanaf het moment van publicatie
kwamen meldingen binnen die ook zijn doorgestuurd naar de gemeente.
In mei 2025 volgde een gesprek in het stadhuis, waarbij beterschap werd beloofd.
Daarbij is benadrukt dat mensen geen nummer zijn. Zoals Georgine Panhuijsen heel
mooi verwoorde; zij willen meedraaien in onze maatschappij en gewoon naar hun
werk kunnen gaan zonder stil te komen staan op de stoep. Ondertussen kreeg de
SP-Hulpdienst nog steeds veel telefoontjes. Sommige cliënten waren bang dat zij op
een ‘zwarte lijst’ zouden komen te staan wanneer ze een klacht indienden, maar dat
is pertinent onjuist.
Na de zomer meldde het televisieprogramma Kassa zich. Op zaterdag 27 september
2025 was Jolanda Haft te gast, samen met Almeerders die hun ervaringen deelden.
Eindelijk kregen de mensen waar het hier over ging een platform om hun verhaal te
doen. Het breekt je hart wat je dan hoort en waar deze mensen in hun dagelijks leven
tegen aan lopen.
De rollen tussen Panhuijsen en Haft zijn goed verdeeld. Georgine Panhuijsen doet
achter de schermen heel veel werk en maakt afspraken voor vervolggesprekken op
het stadhuis om de problemen met Medipoint te blijven bespreken. Jolanda Haft krijgt
mailtjes en telefoontjes van betrokkenen en gaat desnoods op huisbezoek om te
achterhalen wat er achter de voordeur speelt. “Het breekt je hart wat je dan hoort en
waar deze mensen in hun dagelijks leven tegen aan lopen,” zegt Haft.
Op maandag 27 oktober 2025 heeft opnieuw een gesprek in het stadhuis
plaatsgevonden met de ambtenaren die hier over gaan. De gemeente komt
binnenkort met een eigen artikel waarin wordt uitgelegd welke stappen er gezet
worden en welke besluiten er over Medipoint zijn genomen.
Heeft u nog klachten of zorgen over Medipoint? Meld deze dan bij de SP-Hulpdienst
via hulpdienst@sp-almere.nl.