Zorgen over dienstverlening thuiszorgpunt
In december sloegen raadslid Georgine Panhuijsen en Jolanda Haft van de SP-Hulpdienst de handen ineen om te onderzoeken wat er speelt bij Medipoint, het thuiszorgpunt voor het kopen, huren en lenen van (medische) hulpmiddelen. Er waren signalen dat afspraken niet werden nagekomen.
Op vragen die Panhuijsen aan de verantwoordelijke wethouder stelde, antwoordde deze echter dat hij het geschetste beeld niet herkende. In de afgelopen anderhalve maand zijn er diverse klachten binnengekomen bij zowel Panhuijsen als de Hulpdienst. Mensen geven aan dat ze lang moeten wachten op medische hulpmiddelen en dat ze bang zijn hun verhaal naar buiten te brengen, uit angst dat hun wachttijd nog langer wordt. In telefonische gesprekken naar aanleiding van deze klachten hoor ik van mensen die in tranen zijn door de onzekerheid die het wachten met zich meebrengt. Deze hulpmiddelen zijn essentieel voor hun dagelijks leven: om naar het werk te gaan, naar school of gewoon naar de winkel.
Panhuijsen en Haft gaan binnenkort om de tafel om alle klachten te bundelen. Er wordt gestreefd naar een gesprek met Medipoint om deze problemen te bespreken. Waarom duren de leveringen zo lang? Waarom kunnen telefonisten soms zaken niet terugvinden in hun systeem? Wat kan er worden gedaan om de service te verbeteren?
Zodra hier meer duidelijkheid over is, zal dit uiteraard worden gecommuniceerd. Het is niet zo dat alles misgaat bij Medipoint, maar er zijn te veel verhalen over slechte communicatie en lange wachttijden. Iedereen met een beperking moet in staat zijn om normaal zijn of haar dagelijkse activiteiten uit te voeren, zeker als het om kinderen binnen een gezin gaat. Dit is een kwestie die om aandacht en verbetering vraagt, en daar blijven wij ons voor inzetten.