(tussen haakjes) 11: Don’t shoot the messenger? - Op een presenteerblaadje - Foutje....

vrijdag 28 mei 2010 21:51

Don’t shoot the messenger?
Waar is de tijd gebleven dat boodschappers zich niet prominent op de voorgrond stelden, uit vrees dat ze hun hoofd zouden verliezen als hun boodschap bij de ontvanger niet in goede aarde viel, of dat ze door hun opdrachtgever in kokende olie zouden worden gedoopt omdat ze met hun boodschap niet het gewenste resultaat hadden bereikt?

In de AV van 22 mei lees ik dat meneer Hans Snel zich een pluim op de hoed laat steken, omdat Almere tot ‘beste woonstad’ is uitgeroepen. Volgens hem is dat resultaat bereikt dankzij zijn organisatie Almere City Marketing. Nu zal ik niet beweren dat City Marketing helemaal geen effect heeft, maar dat komt vooral omdat het luid trompettert wat iedereen vaak al kan weten en wat als feit al vaststaat. Het is niet voor niets dat Almere nergens in de top tien scoort op het gebied van onderwijs, toerisme & vrije tijd of kunst & cultuur en sport. Snel ziet echter geen reden om nu de promotie op die onderwerpen te richten, want je moet alleen benadrukken waar je sterk in bent en de stad zal dus eerst daar maar eens goed in moeten investeren. Hij waarschuwt wel alvast voor de voorgenomen verlaging van het ACM budget met 8 ton, want dan konden we over twee jaar wel eens niet langer de beste woonstad van Nederland zijn. Het lijkt er erg veel op dat hij met een groot budget gemakkelijk wil scoren en moeilijker zaken liever overlaat aan anderen.

Overigens is hij wel selectief in het op de borst slaan, want is het ook te danken aan ACM dat Almere niet betrokken wordt bij Sail 2010 en daarmee die stroom toeristen mist waar ons Stadshart om smacht? En hoe komt het dat Almere ergens in de achterhoede van de competitie voor ‘meest gastvrije stad’ eindigt? ‘We gaan er iets aan doen’ volgens Snel, maar had dat al niet veel eerder kunnen gebeuren? Of kan dat niet op zo’n budget? Misschien is het toch een beter idee om die 8 ton in onderwijs te steken, niet om buitengaats een goede score te halen, maar om onze jeugd zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst.

Op een presenteerblaadje
kregen we donderdagavond het nieuwe college voorgeschoteld. Niet iedereen was meteen dol op wat er geserveerd werd, want vooral voor Leefbaar Almere en Groen Links zat er (begrijpelijk) een bittere bijsmaak aan het brouwsel. Frits Huis verwoorde zijn frustratie op de bekende welsprekende wijze en ook Ruud Pet probeerde alvast gehakt te maken van het collegeakkoord. Meneer De Roon had ook de moeite genomen aanwezig te zijn, maar  vergat in zijn verontwaardiging over het minachtend terzijde schuiven van de landverschuiving bij de verkiezingen zelfs te verwijzen naar criminele allochtonen. Overigens kan het niet allemaal kommer en kwel zijn voor de PVV, want het lijkt er toch wel degelijk op, dat de veiligheidsparagraaf zonder haar aanwezigheid niet zo prominent aandacht zou hebben gekregen.

Het had voor mijn gevoel echter veel weg van boksen tegen een veren kussen, want op het punt waar de bezuinigingen precies zullen toeslaan is het akkoord nog redelijk vaag en het echte gevecht daarover zal nog moeten beginnen wanneer de wethouders hun kaasplak van 10% hebben gedefinieerd. De oppositie liet trouwens wel duidelijk merken dat ze nogal twijfelden aan de 10% van Wethouder Duivesteijn en dat ze de 10% van wethouder Berdien Steunenberg waarschijnlijk te royaal zullen vinden, omdat die uit de bestaande stad moet worden gesneden. Meneer Huis lanceerde daarom de slogan ‘Red Almere, steun Berdien!’ Zij kwam er trouwens helemaal goed uit deze avond, want ze kreeg ook nog een aanmoedigingsprijs in de vorm van het lidmaatschap van de Orde van Oranje Nassau. Gefeliciteerd Berdien!

Het meeste vuurwerk werd echter ontstoken onder de stoel van onze Haagse wethouder die maar geen Almeerder wil worden. Er was echter geen sprake van dat de coalitie erover zou willen denken om te buigen voor dit retorisch geweld en het bleef dus bij vuurwerk en het werd geen bermbom.

Het oogt allemaal wat tam en misschien is het een veeg teken dat ik al weken geen goede cartoon van Maarten Wolterink over de Almeerse politiek heb gezien. Onder deze omstandigheden kan ik gerust een paar weken op vakantie gaan en me verdiepen in de Franse politiek.

Foutje, neem me niet kwalijk.
In mijn vorige column had ik aan partijpolitieke extrapolatie gedaan op basis van het bericht dat Berdien Steunenberg wethouder zou worden. Zonder verder na te denken ging ik ervan uit, dat nummer 2 op de lijst, de heer Koos van Teijlingen, fractievoorzitter van het CDA zou worden. Dit blijkt echter niet het geval te zijn, want de heer Henk Hasper keert nu, na een korte afwezigheid, weer terug in de raad en zal de fractie gaan leiden. Blijkbaar is het CDA dé partij voor snelle politieke promotie.  Gelukkig kan ik mijn conclusie van de vorige week met een kleine uitbreiding handhaven: Proficiat Henk en Koos! De oudjes doen het niet slecht tegenwoordig!

Jelte Huizenga
ChristenUnie raadslid 2006-2010