De ontwikkelingen in Almere Hout Noord

Flevolanddonderdag 10 juli 2008 20:39

Hoeveel vrijheid geef je aan het college?
Als het aan de ChristenUnie ligt niet te veel.
Almere Vandaag noteerde de vraag en het antwoord!

'Gemeenteraad is koning'  >>Almere Vandaag 9 juli 2008 Het antwoord

'De gemeenteraad is koning. Die heeft dus altijd het laatste woord'. Wethouder Adri Duivesteijn begrijpt niets van de kritiek die ChristenUnie en GroenLinks vorige week in deze krant uitten over de gang van zaken rond de ontwikkeling van Almere Hout-Noord.

Beide partijen willen meer inspraak in de keuze welke woningcorporatie het gebied kan gaan ontwikkelen. Ze vreesden vooral de onafhankelijke beoordelingscommissie, met oud-minister Pieter Winsemius als voorzitter.

Duivesteijn: ,,Die commissie kiest uit een aantal van tien de drie beste ideeën en brengt hierover advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Die legt dan een plan voor aan de raad, en zij heeft uiteindelijk uiteraard het laatste woord. Sterker nog, ik wil graag dat álle Almeerders hun mening kunnen geven over het plan. In het najaar worden de plannen gepresenteerd in een tentoonstelling waar iedereen ze kan bekijken." Op de vraag of de gemeenteraad dan nog kiezen voor één van de negen andere plannen, antwoordt Duivesteijn: 'alles kan'.

Almere Hout wordt het vijfde stadsdeel van Almere. Voor het meest noordelijke deel, waar straks tien- tot twaalfduizend mensen moeten komen wonen, heeft de gemeente voor een wat onorthodoxe manier van ontwikkelen gekozen. De winnende woningcorporatie kan zelf het hele gebied ontwikkelen. Duivesteijn: ,,Ik zoek samenwerking met betrokken partijen. Een corporatie heeft er ook belang bij dat de wijk goed opgezet en goed onderhouden wordt, omdat zij er woningen verhuurt. Formeel had het college hier zelf toe kunnen besluiten, maar ik heb er zelf voor gekozen om de gemeenteraad erover te consulteren. En ze stemde hiermee in."

'Vraagtekens bij prijsvraag'  >>Almere Vandaag 4 juli 2008 De vraag

De ChristenUnie wil van het college van burgemeester en wethouders weten wie het uiteindelijke plan voor de ontwikkeling van Almere Hout-Noord kiest. De gemeente heeft woningcorporaties uitgedaagd om een sociaal en duurzaam ontwerp te maken voor het gebied. Uiteindelijk blijven er drie partijen over voor de laatste ronde van deze wedstrijd. Het is echter onduidelijk wie nou de uiteindelijke winnaar kiest, de gemeenteraad of het college.

,,De gemeenteraad heeft met wethouder Adri Duivesteijn afgesproken dat zij uit de drie voorstellen een winnaar kiest’’, zegt Huizenga. ,,Maar plotseling las ik dat deze taak wordt uitgevoerd door een beoordelingscommissie. Nadat wij daar vragen over hebben gesteld, is het ineens het college geworden die de beslissing neemt. Ik zou dat heel merkwaardig vinden.''

Volgens Huizenga heeft Duivesteijn toegezegd dat de raad beslist welke corporatie Almere Hout-Noord mag gaan ontwikkelen. ,,Bovendien is dit een zodanig belangrijk project, dat het net als bij de ontwikkeling van Poort ook van belang is dat de gemeenteraad bepaalt hoe het gebied wordt ontwikkeld.’’

Ruud Pet, fractievoorzitter van GroenLinks, is het met Huizenga eens. ,,Het zou het beste zijn als de gemeenteraad beslist, dat is democratie. Het zou geen goede zaak zijn als het college beslist, aangezien hier maar een beperkt aantal partijen in vertegenwoordigd zijn.’’

Dat de wethouder heeft beloofd dat de gemeenteraad een winnaar kiest, durft Pet niet te zeggen. ,,Duivesteijn heeft wel gezegd dat hij samen met de gemeenteraad aan de slag zou gaan met Almere Hout-Noord. Maar zoals bij alles is het paradepaardje van deze wethouder een stad bouwen onder zijn normen en visies. Hij zegt wel de raad daarin mee te nemen, maar uiteindelijk wordt het gewoon ’Duivesteijn City’.’’