Extra geld om Migranten meer bij de politiek te betrekken

migrantendonderdag 29 juni 2006 00:00

Op initiatief van de ChristenUnie heeft de gemeenteraad besloten om dit jaar 30.000 euro extra beschikbaar te stellen om nieuwe Nederlanders meer bij de lokale politiek te betrekken. Daarnaast is dit bedrag bestemd om de maatschappelijke deelneming te bevorderen.

Raadslid en fractievoorzitter Roelie Bosch van de ChristenUnie reageert verheugd dat de gemeenteraad het voorstel van de ChristenUnie zo actief heeft opgepakt. “We kijken als gemeente tegen een wachtlijst aan als het gaat om het bereiken van nieuwe Nederlanders in onze stad. Deze achterstand is ontstaan nadat de gemeente vorig jaar een algemene uitnodiging had verstuurd aan diverse groepen om zich aan te melden voor een nadere kennismaking met de politiek. Daarop reageerden zoveel geïnteresseerden dat lang niet iedereen die dat wilde, ook daadwerkelijk kennis kon maken met de dynamische politiek die onze gemeente kent.”

Nut bewezen
Met het beschikbare bedrag kan de gemeente alle overige geïnteresseerden ook benaderen om samen te kijken naar manieren voor een actievere rol in de gemeentelijke politiek. De toenadering tot deze groepen wordt overigens dit keer breder getrokken dan alleen via politieke kanalen - ook maatschappelijke organisaties, zoals schoolbesturen en verenigingsbesturen zullen worden betrokken. Bosch is ervan overtuigd dat het extra geld van de gemeente goed tot zijn recht zal komen: “De Almeerse aanpak om mensen bij het lokale bestuur te betrekken, heeft zijn nut al bewezen. Inmiddels is een aantal personen dat vorig jaar een uitnodiging kreeg ook echt doorgestroomd in een actieve of ondersteunende politieke rol. Je kunt dus rustig stellen dat Almere goed bezig is in het kleiner maken van de afstand tussen burger en politiek”, aldus Bosch.

Zie de betreffende motie

MOTIE (Aangenomen)

RG-78

Naar aanleiding van agendapunt “Programmarekening 2005”

De raad van de gemeente Almere in vergadering bijeen d.d. 22 juni 2006

22 juni stemmen staken: opnieuw Besluitvorming: 29 juni 2006

Onderwerp: Bevordering politieke en bestuurlijke maatschappelijke participatie

De Raad,

- overwegende dat

• Voor een evenwichtige ontwikkeling van onze Almeerse samenleving het belangrijk is dat de participatie van alle bevolkingsgroepen in de maatschappij zich op een evenwichtige wijze ontwikkelt.
  • Bij nieuwe Nederlanders momenteel nog sprake is van een duidelijke achterstand in participatie in besturen van maatschappelijke organisaties zoals politieke partijen, sportverenigingen, scholen, etc., hetgeen aanleiding is ervoor te pleiten (tijdelijk) extra middelen uit te trekken om deze categorie burgers actiever hierbij te betrekken.

- verzoekt het college

• Vanuit het rekeningresultaat 2005 een bedrag van  € 30.000 te besteden aan het vergroten van de deelname in besturen van politieke en andere maatschappelijke organisaties door nieuwe Nederlanders in 2006.
  • Naast scholing en training van de doelgroep, ook in contact te treden met bovengenoemde organisaties om hen daarbij te betrekken, bijvoorbeeld d.m.v. stages.
  • Bij de begroting 2007 met een gemotiveerd voorstel te komen inzake het al dan niet reserveren van middelen voor de jaren 2007-2009 om bovengenoemd doel te bereiken.

en gaat over tot de orde van de dag.

Ondertekening en naam:

R. Bosch, fractievoorzitter ChristenUnie