Oprichting ChristenUnie Almere

ballonnendonderdag 30 augustus 2001 00:00

Met een daverend applaus gaven de ruim 60 aanwezige leden en belangstellenden donderdag 30 augustus 2001 hun blijk van waardering over de oprichting van de ChristenUnie Almere.

Even daarvoor hadden de GPV- en RPF leden, na Gods zegen hierover te hebben gevraagd, unaniem hun akkoord gegeven voor de oprichting van de nieuwe ChristenUnie Almere.

De nieuwe voorzitter Roland Bron, kon dan ook met een gevoel van grote dankbaarheid, het officiële gedeelte afsluiten, met het aansnijden van een feesttaart.

Niet rechts. Niet links. Maar politiek met een hart en overtuiging.

Na de pauze gaf Herman Bouma, vice-voorzitter van de de landelijke ChristenUnie en oud inwoner van Almere, een heldere uiteenzetting over het thema “Wat heeft christelijke politiek ons te bieden?”.

Volgens Bouma moet christelijke politiek ons juist alles zeggen! Christenen moeten dichtbij God en de medemens staan, de naaste liefhebben als henzelf. Van daaruit kunnen zij gestalte geven aan het christelijk-sociaal karakter door op te komen voor de zwakkere en te zorgen voor een goed rentmeesterschap over deze aarde, bijvoorbeeld met betrekking tot het milieu, maar ook met betrekking tot financieel beleid. Het Woord van God staat hierbij altijd centraal.

De ChristenUnie vertaalt geloof in open en eerlijke politiek.

Ook de afsluitende forumdiscussie met onder meer Jelte Hoving, huidig gemeenteraadslid van de ChristenUnie Almere, was zeer boeiend.

Discussie over plaatselijke actualiteiten zoals, een nieuwe TBS-kliniek en onderwijsproblemen op met name de christelijke scholen werd afgewisseld met landelijke actualiteiten, zoals opheffing van het bordeelverbod, het homohuwelijk en de fileproblematiek.

Daarnaast werd met de leden van gedachten gewisseld, over hoe en op welke manier de achterban geïnformeerd wil/moet worden.

Rinze de Heij