Zorgen over drukte bij Afdeling Burgerzaken
donderdag 08 juli 2021 19:42
Drukte bij Afdeling Burgerzaken
De afdeling Burgerzaken verricht een dienstverlenende en wettelijke taak op het gebied van registratie van belangrijke persoonsgegevens. Burgers kunnen hier terecht voor het aanvragen van bijvoorbeeld paspoorten, rijbewijzen en huwelijksceremonies.
Naar aanleiding van signalen uit de stad en gesprekken met Almeerders, kwam raadslid Berneditha Rijssel-Omusuo er achter dat het enorm druk is bij de afdeling Burgerzaken. Hierdoor komt de kwaliteit van de dienstverlening onder druk te staan, met o.a. lange wachttijden als gevolg.
Schriftelijke vragen
Op 22 juni jl. heeft Berneditha schriftelijke vragen gesteld aan het college over de situatie bij de afdeling Burgerzaken. De vragen zijn op 6 juli 2021 beantwoord. Echter zijn de antwoorden zorgelijk, omdat het college onder andere aangeeft: ‘De versoepelingen hebben sneller dan verwacht plaatsgevonden. De impact hiervan heeft ons overvallen. Op veel plekken binnen de afdeling worden extra maatregelen getroffen zoals bij antwoord op vragen 2 en 5 geschetst. De impact is vooral groot, omdat de versoepelingen samenvallen met de zomerperiode wat traditioneel al de drukste periode van het jaar is voor Burgerzaken.’
Er zijn verschillende instrumenten die raadsleden kunnen inzetten om hun taken uit te voeren. Via deze instrumenten worden raadsleden in staat gesteld het beleid van het college van Burgemeester en Wethouders controleren. Raadsleden kunnen schriftelijke vragen stellen aan het college van Burgemeester en Wethouders over een onderwerp dat niet op de agenda van de gemeenteraad staat. Het college dient deze schriftelijke vragen van raadsleden binnen dertig dagen te beantwoorden.