Piketpaaltjes (109)

Anti-Israel demonstratie 3 jan. 2009

Demonstratie in Amsterdam

zaterdag 10 januari 2009 11:33

Intifada! - Wat vindt u van... - Over realiteitszin gesproken... - De euforie voorbij

Intifada!
Vorige week zaterdag liep het SP Tweede Kamerlid Van Bommel mee in een anti-Israëldemonstratie in Amsterdam. Hij liep zelfs vooraan en riep daar luidkeels de leus 'Intifada, Intifada, Palestina vrij'. Hij deed dat in goed gezelschap, waaronder de pro-Palestijnse activiste Gretta Duisenberg nadrukkelijk aanwezig was. Zijn gebaar van solidariteit viel niet overal in goede aarde en het baart geen opzien dat politici uit verschillende partijen zijn gedrag hebben afgekraakt, evenals het CIDI[1].

Bij navraag bleek dat het SP-Kamerlid helemaal verkeerd was begrepen. Intifada betekent volgens hem: protest, opstand. 'Dat is de definitie'', aldus Van Bommel. 'Ik denk dan aan burgerlijke ongehoorzaamheid, aan stakingen, niet aan geweld. De SP is tegen elke vorm van geweld, dat weet iedereen[2]. Ons standpunt is dat er een staakt-het-vuren in Israël moet komen, waar beide partijen zich aan houden.' Van Bommel is het er 'daarom niet mee eens dat intifada in de Palestijnse context gelijk staat aan gewapende opstand'. Nog weer later deed hij zijn uitspraken af als 'onhandig'. Maar als je niet alleen naar zijn daden kijkt, maar ook naar zijn verklaring luistert is hij niet maar een beetje 'onhandig' maar lijkt hij qua politiek inzicht twee linkerhanden te hebben.
Als intifada alleen maar opstand betekent zou het alleen betrekking kunnen hebben op een opstand tegen het gezag van Hamas, want die club regeert in Gaza. Je kunt niet in opstand komen tegen je buurland. Voor onnozele toeschouwers heeft dat meer weg van agressie. Maar voor een intifada tegen Hamas hoeven wij niet bang te zijn, want dat is Hamas zelf al. Uit voorzorg tegen een dergelijke eventualiteit heeft Hamas ervoor gezorgd dat prominente Fatahleden van zulke gedachten werden afgebracht door ze preventief in de ledematen te schieten of de handen te breken[3] zodat ze hun aandacht op iets anders konden richten. Een wat ruwe, maar waarschijnlijk effectieve manier om je rug te dekken.

Van Bommel moet wel vreselijk naïef zijn als hij dat echt denkt, of als hij vermoedt dat wij wel naïef genoeg zullen zijn om in een geweldloze Intifada te geloven[4]. Dat de SP beweert tegen iedere vorm van geweld te zijn horen we wel vaker, maar ik zou dan eigenlijk verwacht hebben dat Van Bommel (desnoods zonder Gretta als die echt niet wil meedoen) vooraan in een optocht zou hebben gelopen om een halt te toe te roepen aan het in de wilde weg afschieten van raketten op Israëlische burgers; al was het maar om te voorkomen dat Israel zou terugschieten. Daar was voorafgaand aan de reactie van Israel toch ruim de gelegenheid voor geweest. Maar nee, de SP maakt zich wel her-en-der in het land druk over het gebruik van zogenaamde mosquito's[5] om hangjongeren te verjagen. In de Almeerse gemeenteraad noemde de SP het gebruik van deze apparaten zelfs een 'schending van de persoonlijke levenssfeer', maar voor raketten lijkt dat anders te liggen bij de SP. Om nog en andere reden is Van Bommel naïef; hij heeft zich blijkbaar niet verdiept in de principes van Hamas zoals die worden weergegeven in hun Covenant of Charter. Als hij die wel kent is de kwalificatie 'naief' in zijn geval een eufemisme.
Een paar saillante punten uit dit Charter wil ik u niet onthouden, zoals::

• 'Israel bestaat en zal blijven bestaan tot de Islam het vernietigt, zoals het andere (tegenstanders) vroeger heeft vernietigd.
  • De Islamitische Weerstandbeweging gelooft dat het land Palestina een Islamitische Waqf[6] is toegewijd aan komende Moslim generaties tot aan de Oordeelsdag. Het(land), of enig deel ervan, mag niet worden verspild; het(land), of enig deel ervan mag niet worden opgegeven.
  • Er is geen oplossing voor het Palestijnse vraagstuk behalve door heilige oorlog (Jihad). Initiatieven, voorstellen en internationale conferenties zijn alle tijdverspilling en ijdele pogingen.
  • Na Palestina streven de Zionisten er naar om zich uit te breiden van de Nijl naar de Eufraat. Als zij het gebied dat ze hebben overgenomen zullen hebben verteerd, zullen ze streven naar verdere uitbreiding, enzovoort. Hun plannen zijn vervat in de 'Protocollen van de Wijzen van Sion'[7] en hun tegenwoordige gedrag is het beste bewijs van wat wij zeggen.'[8]

Dus meneer Van Bommel, in plaats van 'Intifada! Intifada!' had u net zo goed 'Juden heraus!' kunnen roepen, want dat is het doel dat Hamas nastreeft, met of zonder geweld. Hier is dus sprake van een permanente ontkenning van het bestaansrecht van een staat die in 1948 door de VN is erkend. Er zal ongetwijfeld van alles aan te merken zijn op de manier waarop Israel zich verdedigt tegen deze dreiging, maar onze onpartijdigheid hoeft niet zover te gaan dat we ontkennen dat het voor Israël om het naakte voortbestaan als staat gaat.

Wat vindt u van...
Raakt u ook zo gestoord van al die verenigingen, (overheids)instanties, bedrijven, kranten, omroepen en begrafenisondernemers die op allerlei zaken feedback willen horen? Zelfs mijn eigen partij bezondigt zich daar ook met een zekere regelmaat aan en als ik voor haar een uitzondering maak en zo'n vragenlijstje toch invul is dat alleen omdat ik wil dat mijn vertegenwoordigers in de Tweede Kamer precies weten waar ze zich aan hebben te houden.

Een recent exemplaar luidde: Welke van de volgende opties spreekt u het meest aan?

Het begrotingstekort mag niet te sterk oplopen, dus het kabinet moet snel bezuinigingen gaan verzinnen: de begroting 2009 kan in de prullenbak

3.89%

Het kabinet moet anticyclisch handelen, dus het is niet erg dat in magere tijden de tekorten even oplopen: eerst moet er geld in de economie gepompt worden

22.35%

Het kabinet moet burgers vooral stimuleren om geld uit te geven: laat het geld rollen, dat is goed voor de economie

4.68%

Het kabinet moet de crisis aangrijpen om een omslag te bevorderen naar duurzame, beheerste consumptie en 'ethisch bankieren'

69.08%

Waar is de tijd gebleven dat een vraag als de bovenstaande werd gevolgd door een tweede: 'Waarom vindt u dat?' bijvoorbeeld. Zoals dit hier gedaan is moet je niet vreemd opkijken als je In de rechterkolom percentages ziet die je onder de indruk doen zijn van de hoogstaande principes van je partijgenoten, maar niet van hun realiteitszin.

Over realiteitszin gesproken...
Daar blinken de burgemeesters van de vier grote steden ook niet door uit, evenmin als minister Van der Hoeven. 'Ondernemers hebben steuntje in de rug nodig'[9] (en daarom moeten de winkels op zondag open) volgens de burgervaders. Ik dacht dat de drift van 'hebben, hebben en kopen, kopen' een beetje op zijn retour was na de gebeurtenissen van vorig jaar, maar deze prominenten denken blijkbaar nog steeds dat we ons uit de recessie kunnen kopen. Hoe groot is die kans als de werkloosheid toeneemt en de burger (terecht of onterecht) zijn geld niet meer in het wilde weg om zich heen strooit? Met zulke steuntjes in de rug moet een winkelier uitkijken dat hij niet in het ravijn stort van stijgende kosten en lagere opbrengsten, waaraan hij alleen kan ontkomen door de werkloosheid te laten stijgen.

De minister doet het al niet veel beter als ze erop wijst, dat ook onder haar nieuwe voorgenomen wetgeving het uiteindelijk aan de gemeenteraad is om een goede afweging te maken. Ik dacht dat dit juist het probleem was waar de aanscherping van de winkeltijdenwet iets aan zou moeten doen. Het is wel ontroerend om een dergelijk (in het licht van de recente historie, niet helemaal gerechtvaardigd) vertrouwen te horen uitspreken

De euforie voorbij
Aan het begin van dit jaar hebben we ons het stof uit de borst geklopt toen een Nederlandse Marokkaan burgemeester van Rotterdam werd. Een soort Aha-Obama-Erlebnis zou je kunnen zeggen. Eindelijk is er iemand door het discriminatieplafond gebroken! En dan ineens de terugslag van gisteren; geen Aboutaleb, Gümüz of Selassie (al dan niet met hoofddoekje) op het ereschavot van het Nederlands Kampioenschap Marathon op Natuurijs, dat bij onze achterdeur werd verreden. Volgens mij reed er zelfs niemand van allochtone afkomst mee, anders had het vast wel breed uitgemeten in de krant gestaan. Het evenement had dus veel weg van een PVV-partijbijeenkomst op het ijs, waarbij je weer Trots op Nederland mocht zijn. Voor de liefhebbers van een harmonieuze samenleving is dit echter een bittere teleurstelling.
Toch moeten we de moed niet zo snel opgeven, denk ik. Alle lezertjes van de Canon van de Nederlandse geschiedenis weten immers dat de Friezen het schaatsen hebben uitgevonden; in eerste instantie om uit handen van de Romeinse legioenen te blijven, maar later vooral om op bezoek te gaan in de elf steden van Friesland om daar de lokale varianten Berenburg te proeven. Daar is in de loop der eeuwen een mooie traditie uit gegroeid.  De Friezen, grootmoedig als ze zijn, hebben niet geprobeerd deze edele kunst voor zichzelf te reserveren, maar hebben die ook geleerd aan de Saksen en Franken die zich hier als economische vluchtelingen vestigden en ze juichen net zo hard voor een Hollander of iemand uit het Oversticht die de Elfstedentocht wint, als voor een van hun eigen stamgenoten.
Waarom zou zoiets niet weer kunnen gebeuren? Ik meen hier en daar op het ijs al tekenen waar te nemen dat allochtone kinderen niet ongevoelig zijn voor de schaatsgekte, als die losbarst in ons land. Misschien is het een goed idee daar eens wat professionele ondersteuning op los laten, want ze zijn natuurlijk niet op de schaats geboren. Hoe dan ook; laat u niets wijs maken. De integratie is pas echt gelukt als een Nederlandse (vul in naar behoefte) het ereschavot beklimt op de Bonkevaart bij Leeuwarden[10]

Jelte Huizenga

[1] Dat is misschien niet zo opmerkelijk voor het Centrum Informatie en Documentatie Israël.

[2] De Grote Roerganger zou zich in zijn graf omdraaien als hij hoorde hoever zijn geestelijke nazaten zijn afgedwaald van de orthodoxe leerstelling dat: politieke macht groeit uit de loop van een geweer (Mao Tse Toeng in Problemen van Oorlog en Strategie, 1938)

[3] ND 05-08-09 Hamas pakt leden Fatah keihard aan

[4] Dat mag oorspronkelijk de definitie geweest zijn, maar die lijkt nog nauwelijks relevant, als we zien dat tijdens de zg Tweede Intifada, van 29 september 2000 tot en met 30 juli 2005 972 Israëliërs (waaronder 122 kinderen) en 3301 Palestijnen (waaronder 653 kinderen) de dood vonden. Vele tienduizenden mensen raakten gewond en soms invalide (Wikipedia).

[5] De Mosquito is een apparaat dat een hoge toon produceert die vooral voor jongeren hoorbaar en vervelend is. Dit apparaat wordt in steeds meer winkelcentra en metrostations door heel Nederland geplaatst. Na ongeveer zes minuten kiezen de meeste jongeren ervoor om de plek van het apparaat te verlaten.

[6] Een beetje lastig begrip. Volgens Wikipedia is het een stichting volgens Islamitisch recht en, als ik het goed begrijp, kan daar bijvoorbeeld een nalatenschap in worden opgeborgen voor toekomstig gebruik.

[7] De Protocollen van de wijzen van Sion is een gefantaseerd "verslag" van een vergadering in Bazel van joodse leiders in 1897. Het genoot (geniet) een buitengewone populariteit onder antisemitische Russen en nazi's en tegenwoordig onder de Arabieren.

[8] Voor meer informatie over het Charter kunt u terecht op: http://www.mideastweb.org/hamas.htm

[9] AV, 08-01-09

[10] Of moeten we dan eerst ook nog een Gay Marathon op Natuurijs hebben gehad?

Archief > 2009 > januari