Piketpaaltjes (41)
dinsdag 19 juni 2007 00:00
Hoor ik boven Iemand lachen? - Globalisering: goed voor u? - Schipper, mag ik overvaren? Een lakmoesproef voor het vaststellen van de mate van integratie. – Pecunia non olet.
Hoor
ik boven Iemand lachen?
Wetenschappers van de Wake
Forest University (VS) hebben ontdekt dat sommige soorten
nachtvlinders het geluid nabootsen van de tijgermot, die door
vleermuizen vermeden wordt, omdat hij zo vies smaakt[1].
Dit lijkt me
nu typisch een hersenbrekertje voor fundamentalistische
evolutionisten[2].
Hoe weten nachtvlinders dat de tijgermot van het vleermuizenmenu
geweerd wordt? Hoe zijn ze erin geslaagd het besef dat deze vorm
van mimicry levensreddend is, via hun genen aan hun nageslacht door
te geven, voordat ze zelf verorberd werden? Hoe komt het dat die
vlinders zo slim zijn en vleermuizen zo dom? Blijkbaar hebben die,
na enkele miljoenen jaren, nog steeds niet in de gaten dat ze
besodemieterd worden.
Globalisering: goed voor
u?
Is
globalisering echt iets nieuws? Of is het er altijd al geweest en
beseften we het gewoon niet, of hadden we nog geen pakkende naam
bedacht voor het fenomeen? Ik vermoed dat het laatste het geval
is. Globalisering is van alle tijden en de voor-
en nadelige effecten ervan ook. De import van stinzenplanten
en tulpen in ons land lijkt niet veel nadelige gevolgen te hebben
gehad, maar de export van malaria en wormen naar de VS via de
Engelse kolonie Jamestown heeft het karakter van die omgeving voor
eeuwen veranderd en de habitat van de Indianen die daar woonden
vernietigd. De export van honden en konijnen heeft in
Australië voor ecologische rampen gezorgd en de import van
tabak en syfilis uit Zuid-Amerika ging niet alleen met genot
gepaard, om over de verspreiding van de pest vanuit Azië naar
Europa maar te zwijgen.
Een andere
kant van de medaille is echter dat er op deze manier ook vaak
geldstromen op gang kwamen vanuit gebieden met een surplus, naar
gebieden met een tekort, in ruil voor allerlei min of meer luxe
producten waar wij behoefte aan hadden. Deze ruil kan, onder
geschikte omstandigheden, de levensstandaard daar
verhogen.
Globalisering
is dus van alle tijden. Het grote verschil met vroeger is echter,
dat we nu beseffen dat globalisering neveneffecten heeft, die we
niet altijd wensen; verplaatsing van werkgelegenheid naar lage
lonen landen en import van exotische ziekteverschijnselen
bijvoorbeeld. En, aan de andere kant van de lijn, uitbuiting
van mannen, vrouwen en kinderen in landen waar niet alleen lage
lonen de normaalste zaak van de wereld zijn, maar democratie en
inspraak de minst normale. We voelen ons daar ongemakkelijk bij en
zouden wel graag willen dat daar goede oplossingen voor gevonden
werden en soms laten we zelfs iets na, omdat we het moreel
onverantwoord vinden dingen aan te schaffen die op mensonterende
manier geproduceerd worden.
Maar, of je
nu de positieve of de negatieve effecten van globalisering wilt
benadrukken, een ding is wel zeker: het anti-globalisme zoals zich
dat tegenwoordig manifesteert bij de bijeenkomsten van de G-8, is
even effectief als een poging de ondergaande zon tegen te houden.
Globalisering zit ons in de genen.
Maar dat
betekent niet dat het een waardevrije zaak is. De Tien
Geboden van God, die het leven de moeite waard maken als ze
gehouden worden, gelden in het internationale verkeer net zo goed.
Dat betekent dat we niet onverschillig kunnen staan tegenover de
manier waarop globalisering ingevuld wordt. De bijkomende
omstandigheden in ons eigen land of in landen waar voor ons
geproduceerd wordt, vragen van ons wel degelijk een moreel antwoord
en dat zou kunnen zijn: Neen, zo willen wij hier niet werken of
neen, onder die voorwaarden willen we daar geen geld aan verdienen,
zelfs al weten we dat we daardoor mensen misschien het brood uit de
mond stoten.
Voor ons
eigen land denk ik dan bijvoorbeeld aan het waanzinnige idee dat in
sommige kringen de ronde doet, dat de aarde rond is en dat het dus
ergens op aarde altijd wel dag is en dat wij daarom moeten doen
alsof het bij ons 24 uur per dag en 7 dagen per week ook dag is en
er dus ook gewerkt moet worden. Vervolgens proberen we dat ritme
dan ook aan onze partners in andere landen op te
dringen.
Engels
sprekende bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun call centers in India
vestigen en van daaruit kunnen dan Groot-Brittannië,
Australië en de Verenigde Staten bediend worden. Maar dat
betekent wel dat ze daar 24 uur per dag aan de telefoon moeten
hangen. De roep om gemeenschappelijke rusttijden heeft dus ook zin
in het kader van de strijd voor menswaardige arbeidsomstandigheden
in de derde wereld.
In de tweede
en derde wereld denk ik dan bijvoorbeeld aan te weinig
mensen- en vakbondsrechten in landen als China en
Indonesië, teveel werkuren en onvoldoende inkomsten,
kinderarbeid, seksueel misbruik van vrouwelijk personeel en
kinderen, falende of afwezige gezondheidszorg voor arbeiders en
slavenarbeid in alle houdingen en standen. Allemaal zaken die wij
hier in de loop van de laatste honderd jaar enigszins onder
controle hebben gebracht en waar andere mensen ook aanspraak op
mogen maken.
Het gaat hier
om een individuele en een collectieve verantwoordelijkheid en niet
over en ver-van-mijn-bed-show. In de middeleeuwen hadden
we geen vermoeden van wie aan de andere kant van onze aanvoerlijnen
woonden, maar nu wel. We weten hoe ze leven en onder welke
omstandigheden ze voor ons moeten werken en het excuus wir
haben es nicht gewusst is dus onmogelijk
geworden.
Schipper, mag ik
overvaren?
We dachten
dat we alles al gezien hadden, maar kwamen ervan terug toen we
hoorden dat Rijkswaterstaat ponten tussen Almere Poort en
Muiderberg willen gaan inzetten om vrachtwagens over te
varen. Dat belooft dolle pret te worden. Terug naar de
trekschuit!
Er zit een
klein weerhaakje aan het voorstel. Aan de kant van Muiderberg moet
een weg aangelegd worden die door een stukje natuurgebied moet
lopen. Een uitgelezen kans voor de Tempeliers van
Marken en verwante groepen om zich nog eens sterk te maken
voor de doorstroomloze variant voor Almere[3].
De kans is
niet denkbeeldig dat een milieubewuste gemeenteraad van Muiden een
alternatief voorstel zal doen om het milieu te sparen; laat die
ponten maar vanuit Enkhuizen naar Almere varen.
Hoe dan ook,
als de Engelse bookmakers weddenschappen zouden accepteren op wat
het eerste over de finishlijn zal draven, de gerepareerde Hollandse
brug, de gevleugelde Hollandse brug of de veerdienst
Muiderberg-Almere Poort, is de eerstgenoemde waarschijnlijk
favoriet.
Een
lakmoesproef voor het vaststellen van de mate van
integratie[4]
Ehsan Jami
een 22 jarig gemeenteraadslid voor de PvdA in Leidschendam-Voorburg
is medeoprichter van het Comité voor Ex-moslims dat
in september aanstaande van start hoopt te gaan. Sinds hij in april
openlijk heeft gezegd dat hij geen moslim meer is, wordt hij
bedreigd en staat permanent onder bewaking. Hij is niet de
enige.
Als ik dat zo
lees bekruipt mij het gevoel dat de integratie van de Islam in de
Nederlandse samenleving toch nog niet zover gevorderd is als we wel
zouden willen, zelfs al beweren officiële Moslimkoepels dat er
geen problemen zijn met afvallige moslims. Het ontkennen van
problemen is namelijk iets anders dan het veroordelen
ervan.
Dat zou
bijvoorbeeld gedaan kunnen worden door Turkse koepels, als ze horen
dat in Malatya in oost-Turkije drie christenen drie uur lang
gemarteld zijn voordat hun kelen werden doorgesneden. Maar ik hoor
geen piep van die kant, zelfs niet als een Turkse minister Europese
christenen die in Turkije worden vermoord als
‘terroristen’ betiteld. Maar als je begint over de
Turkse volkerenmoord op de Armeniërs in het begin van de
vorige eeuw, dan weten ze de media ineens wel te
vinden.
Ik denk dat
iedere gelovige het verdrietig vindt als hij iemand ziet afvallen
van het geloof dat hij liefheeft, maar het geeft hem niet het recht
te denken dat God of Allah hem oproept om op deze mensen de ultieme
straf toe te passen. In feite getuigt die houding van minachting
voor de god die je zegt te dienen, want blijkbaar is hij niet in
staat voor zichzelf op te komen.
Ik realiseer
me maar al te goed dat de gedachte dat geloofsafval met de dood
gestraft moet worden al eeuwenlang gangbaar is in allerlei
Islamitische kringen en ik vrees dat Islamieten die er anders over
denken om die reden geneigd zijn hun mond te houden. Het is immers
voor iedereen allang duidelijk geworden dat fundamentalistische
moslims net zo gemakkelijk de kelen van andersdenkende Islamieten
doorsnijden als van christenen. Daarvoor hoefden we echt niet te
wachten op wat Hamas deze week zijn Palestijnse landgenoten heeft
aangedaan.
Hier in
Nederland hoeven we dat echter niet te accepteren. De grondslag van
onze staat en onze samenleving is gewetensvrijheid die we veroverd
hebben in een tijd toen afval van de heersende kerk ook werd gezien
als politieke opstand of landverraad. In feite is dat ook het
probleem in de Islamitische wereld[5].
Hier kan dat niet meer en iedereen die aan die vrijheid met geweld
paal en perk wil stellen hoort in dit land niet thuis. Wie
gewetensvrijheid door woord of daad afwijst is niet
geïntegreerd. En iedereen die gewetensvrijheid niet overal ter
wereld met woord en daad wil verdedigen steunt het
terrorisme.
Laat ik
voorlopig ook niet meer horen dat Turkije een acceptabel lid van de
EU zou kunnen zijn.
Pecunia non
olet,
zeiden de
Romeinen als ze onze uitdrukking geld stinkt niet wilden
gebruiken. In een van de vorige Piketpaaltjes heb ik u verteld
over die Spaanse burgemeester die hart voor zijn bevolking had,
maar tot mijn vreugde constateer ik dat je zulke burgemeesters ook
in Hongarije aantreft. Het gaat hier om het straatarme dorp
Ivád in Noordoost Hongarije, dat 450 zielen en 8
straten telt. Ik ga u verder niet vermoeien met wat ze daar
allemaal niet hebben, want dat maakt maar depressief. Toch
gaat de burgemeester, die Ivády heet (net als de meeste
inwoners), niet bij de pakken neerzitten. Op allerlei manieren
probeert hij geld te verdienen om zijn dorp wat te kunnen opleuken.
Eén van die ideeën wil ik u niet onthouden en ik ga hem
ook bij het college van B&W onder de aandacht
brengen.
Hij doet de
straatnamen van zijn dorp in de verkoop. Voor 400 € per
strekkende meter kan iemand zijn naam voor de komende drie eeuwen
in een stratengids krijgen, door een straat voor zijn eigen
naam te kopen.
U ziet hem al
komen; daar moet Almere op inspringen, we hebben straten zat en
teveel groen, maar komen geld tekort voor groenonderhoud. Als we
dit goed aanpakken, met een stevig stukje Citymarketing en een paar
leuke riedels op de radio, dan zijn we een klap uit de brand en
hoeven nergens meer in het groen te bouwen. En het leuke is,
iedereen mag meedoen.
Jelte
Huizenga
[1]
Dit nieuwtje trof ik aan in het Katern van het ND
van 1 juni 2007.
[2]
Deze soort denkt dat evolutie alles kan
verklaren
[3]
Voor gedegen
achtergrondinformatie over deze groepen kunt u terecht in
Piketpaaltjes (8) en (12)
[4]
Zie ook
Piketpaaltjes (25): sommige mensen snappen het nog steeds
niet.
[5]
Toch is het
opvallend dat de neiging om te denken dat gewetensvrijheid een
bedreiging voor de staat vormt, ook bij ons niet geheel verdwenen
is. Dit wordt bijvoorbeeld geïllustreerd door het enthousiasme
waarmee sommige partijen Berufsverbote willen uitvaardigen tegen
mensen die omwille van hun geweten bepaalde handelingen die door de
staat worden toegestaan niet willen uitvoeren.