Amsterdam Airport Area

Bosporusbrugvrijdag 07 november 2008 16:53

Door nauw samen te werken met bedrijven en overheden uit onze omgeving, lukt het ons om internationale bedrijven naar Almere te halen. Almere is daarom lid van de Amsterdam Airport Area, zie site. Natuurlijk komen deze bedrijven niet vanzelf naar onze regio, immers onbekend maakt onbemind. Vandaar dat de Amsterdamse regio inclusief Almere in diverse verbanden samen optrekt. Gezamenlijk staan we dan op internationale beurzen en wordt ook Almere als vestigingsplaats vertegenwoordigt en gezamenlijk gaan we op handelsmissie naar interessante handelssteden.

Eind oktober nam ik als Wethouder Economie deel aan een 3 daags bezoek aan Istanbul.
Opvallend is de enorme dichte bebouwing in de stad. Het is een zee van flats met op veel plekken groepen wolkenkrabbers en weinig groen. In de laatste 25 jaar is de bevolking in deze stad verviervoudigd tot ongeveer de omvang van heel Nederland, namelijk tussen de 12 en 20 miljoen.
De meeste inwoners wonen aan de Europese kant van de Bosporus. Maar sinds twee hangbruggen (geopend in 1973 en 1988) het Europese en het Aziatische deel met elkaar verbinden zijn meer mensen (45%) aan de oostkant gaan wonen, waar iets meer ruimte is. Dat levert natuurlijk wel enorme files op, want de werkgelegenheid zit nog bijna uitsluitend aan de westelijke kant. Het lijkt dus wel wat op de situatie tussen Amsterdam en Almere. De Turkse overheid probeert iets aan de files te doen door een extra verbinding aan te leggen in de vorm van een spoorwegtunnel, maar ook door subsidies te verstrekken aan bedrijven die zich in het oostelijke deel van Istanbul vestigen.

Naast een bezoek aan de genoemde tunnel brachten we als delegatie onder andere ook een bezoek aan het Nederlands Consulaat in Istanbul  zie site   waar we spraken met diverse Turkse en Nederlandse bedrijven in Turkije. Ook bezochten we één van de vele havens in Istanbul, wat zeker ook voor de contacten met de Amsterdamse haven en luchthaven interessant was, hoewel het besef natuurlijk steeds meer doordringt dat wat goed is voor Amsterdam ook goed is voor Almere en omgekeerd.

In Almere kennen we sinds 2006 het International New Town Institute dat wereldwijd kennis uitwisselt over stedenbouw  zie site. Het was aardig dat ik in Istanbul een groep Nederlandse en Turkse studenten mocht toespreken, die bezig zijn met een vergelijkend onderzoek tussen Almere en Gulensu, een voorstad van Istanbul, daar gaan we vast nog meer van horen. In juni zal hierover een congres in Almere plaatsvinden.

Martine Visser