Smart Work Centre in Almere, is ook succes Kennisstad

Opening Smart Centrevrijdag 26 september 2008 17:50

Terwijl in Amsterdam steden als Seoul, San Francisco, Lisabon en Madrid samen vergaderden over de vraag hoe ICT een bijdrage kan leveren aan duurzaamheid in grote steden, werd dinsdag in Almere het eerste Smart Work Centre van Nederland geopend door een perfecte beeldcommunicatie tussen Almere en Amsterdam tot stand te brengen. En vanuit de hele wereld, van India tot New York, was de pers verzameld om dit met eigen ogen te zien.

In het Smart Work Centre, een modern telewerk kantoor, kunnen Almeerders die bijvoorbeeld in Amsterdam werken dicht bij huis aan de slag, alsof ze op kantoor zijn. Natuurlijk kunnen veel werknemers nu ook al vanaf huis werken, maar in dit kantoor zijn meer mogelijkheden. Je kunt er bijvoorbeeld via een groot beeldscherm vergaderen met anderen op de wereld, alsof je bij ze aan tafel zit, maar je kunt ook inloggen op het netwerk van je werkgever. Bovendien vind je er collega's, kinderopvang, bankdiensten en een restaurant.

Wat Stichting Kennisstad hier mee te maken heeft? Al jaren is telewerken één van de projecten waar zij mee bezig is. En al duurt het soms even, zo'n voorsprong geeft resultaten. Het vliegwiel komt op gang. Want naast het eerste Smart Work Centre hebben velen in de stad al gemerkt, dat bijna overal glasvezel huis aan huis wordt aangelegd. Dat laatste is niet alleen goed voor de concurrentie met de huidige monopolist UPC op de kabel, maar biedt in de nabije toekomst nog veel medische en andere mogelijkheden. Ook dit kan in Almere!

Bezoek ook eens de website van stichting Almere Kennisstad.

Martine Visser