ChristenUnie stapt uit de coalitie

fractie.jpgdonderdag 25 januari 2024

Op 25 januari heeft de fractie moeten besluiten uit de coalitie te stappen.

De afgelopen weken waren heftige weken voor ons als fractie. In december kwam onze wethouder Roelie Bosch met een voorstel naar de gemeenteraad om op een nieuwe manier naar de jeugdzorg te kijken. Dat is nodig om ook in de toekomst de kinderen en jongeren van onze stad de zorg en ondersteuning te kunnen geven wanneer zij dat nodig hebben.

De kosten voor de jeugdzorg rijzen de pan uit, dus we moeten op een andere manier naar jeugdzorg gaan kijken. In december bleek dat er binnen de coalitiepartijen verschillend werd gedacht over de beste aanpak en dat een meerderheid het niet eens was met de keuzes die Roelie Bosch wilde maken.

Gevraagd werd of zij zo snel mogelijk met een nieuw voorstel wilde komen. Dat heeft Roelie gedaan. In een coalitie is het logisch dat je wanneer dit gebeurd je even achter de schermen aftast of het vernieuwde voorstel wél op een meerderheid kan rekenen. De gesprekken die toen volgden waren intensief en intens. Het bleek eigenlijk niet meer zozeer over de inhoud te gaan en er was niet meer het gevoel dat er nog genoeg draagvlak was om met gezamenlijk commitment ervoor te gaan.

Samenwerken staat of valt met vertrouwen en commitment. Als dat er niet is dan kan een bestuurder haar werk niet goed doen. Roelie Bosch heeft geconcludeerd dat er te weinig draagvlak is voor haar als persoon en voor het door haar voorgestelde beleid. Ze heeft besloten haar ontslag in te dienen als wethouder van Almere.

De fractie stond en staat achter de visie en strategie die Roelie wilde doorvoeren en heeft geconstateerd dat er onvoldoende draagvlak is in de coalitie om met een gezamenlijk commitment de collectieve opdracht in de jeugdzorg uit te voeren. De fractie is van mening dat een vervanger tegen exact hetzelfde probleem aan zal gaan lopen. Daarom heeft de fractie besloten geen vervanger te zoeken voor Roelie en uit de coalitie te stappen.

Roelie heeft zich 23 jaar bijna onafgebroken met ziel en zaligheid ingezet voor onze stad. Wij willen Roelie bedanken voor alles wat zij heeft gedaan. Haar kundigheid, enthousiasme, vriendelijkheid en gedrevenheid blijven wij ons herinneren. Wij wensen Roelie, samen met haar gezin Gods zegen, liefde en steun toe en hopen dat zij na een periode van tot rust komen ergens anders dienstbaar mag zijn.

Voor ons als fractie volgt nu een tijd waarin we ons zullen blijven inzetten voor de inwoners van onze stad, gedreven vanuit de liefde van God en als volgelingen van Jezus. Wij gaan op een constructieve wijze bijdragen aan de bloei van de stad. Vanuit een andere rol, maar met dezelfde verbindende houding als u van ons gewend bent.

Een hartelijke groet,

Hans van Dijk, Roelienke van der Snoek, Kees Hendriksen en Yovanka Sumter

Hier kunt u de volledige verklaring lezen die Hans heeft voorgedragen.

Hier leest u de bijdrage van Roelie.