Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Vrij zijn!

Vrij zijn! Daar zijn we in de afgelopen week volop mee geconfronteerd. Aan de ene kant weten we ons veilig in een democratische rechtstaat waarin vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst zeer belangrijke elementen zijn. Elementen die 75 jaar geleden met voeten werden getreden. Daarmee vergeleken leven we in grote vrijheid.

Tegelijk voelen we ons ook beperkt. En soms voelen we ons gewoon benadeeld door alle maatregelen rondom het coronavirus. Een ding is zeker; onze bewegingsvrijheid wordt er zeer door ingeperkt.

Gelukkig ligt niet alles stil. Zo kun je in deze nieuwsbrief lezen waar onze wethouder Roelie Bosch zich de afgelopen tijd mee bezig hield. En ook fractielid Erna Tolkamp deelt een aantal ervaringen en wijst je op de focusgroep armoede die 26 mei gaat plaatsvinden.

Dat niet alles stil ligt, bleek ook uit uw en jouw reacties. Als fractie en bestuur deden we een belronde langs alle leden. Natuurlijk kregen we niet iedereen aan de lijn. Maar veel leden die we spraken, ging het goed. Mooi om te horen dat juist in deze tijd veel typische ChristenUnie waarden naar boven komen drijven. Waarden als omzien naar elkaar, zorg voor de zwakken, waardig oud worden, verdraagzaam zijn en verantwoordelijkheid nemen. Ik hoop en bid dat die waarden ook na de coronacrisis leidend zijn in het handelen van jou en onze stadgenoten.

Namens het bestuur, Rob Koelewijn

Wethouder in coronatijd

Het zijn bijzondere tijden. Ook voor mij, als wethouder. Inmiddels werk ik 8 weken vanuit huis. Dat gaat goed gelukkig, maar ik mis mijn werkbezoeken wel! Ik vind het altijd inspirerend om van de mensen die het ‘echte’ werk doen te horen hoe het gaat en wat ik als bestuurder er aan kan doen om het hen makkelijker te maken of om die inspiratie weer door te geven op andere plekken in de stad. Gelukkig zijn er met de nodige aanpassing toch mogelijkheden.

Zo heb ik inmiddels 2 basisscholen bezocht om bij hen te kijken hoe zij het afstandsonderwijs vorm geven en hoe zij omgaan met kinderen die in minder bevoorrechte omstandigheden opgroeien. Mooi om te zien hoe betrokken leerkrachten zijn!

Verder ben ik samen met onze burgemeester, Franc Weerwind, naar het COVID-centrum geweest dat geopend is voor patiënten die inmiddels voldoende hersteld zijn om het ziekenhuis te verlaten, maar niet thuis verzorgd kunnen worden. Ook voor patiënten die helaas niet zullen herstellen maar binnenkort zullen komen te overlijden, is hier een verzorgde en met liefde omgeven plek. Op deze locatie is het ook mogelijk dat familie hen bezoeken. Dat maakt het speciaal.

Naast thema’s die met de coronacrisis te maken hebben, gaat ook het gewone werk door. Vorige week heb ik met de gemeenteraad gesproken over een pilot die we binnen de Jeugdhulp willen gaan doen. De pilot houdt in dat we gaan werken met Gezinsbegeleidingsteams om de kosten in de jeugdhulp te verminderen. We zien namelijk dat er veel individuele jeugdhulp ingezet wordt waar het eigenlijk om gezinsproblematiek gaat. Zo’n 80% van de jeugdhulpaanvragen heeft te maken met problemen met of tussen ouders! Op dit moment geven we zo’n 12,5 miljoen euro méér uit dan we krijgen vanuit het Rijk. Daar staan we niet alleen in, alle gemeenten in Nederland hebben te maken met overschrijdingen. Dus we willen naar jeugdhulp met betere aansluiting bij wat er in gezinnen nodig is en we kijken hoe we de kosten kunnen beperken.

Tot slot iets heel anders: ik ben bezig met het opstellen van een Voedselstrategie voor Almere. Naast de thema’s in het sociale domein als Jeugd & Gezin, Welzijn en Onderwijs, heb ik ook Gezondheid als thema. Een onderdeel daarvan is voedsel. We werken als gemeente nauw samen met Aeres HBO en MBO om te kijken naar hoe we dit thema kunnen uitwerken. Ik ben voorzitter van de Flevo Campus die straks op het Floriadeterrein zijn plek zal krijgen en daar ook zal blijven. Binnen de Flevo Campus werken we samen met de provincie, de Wageningen Universiteit en dus Aeres Hogeschool. We kijken bijvoorbeeld naar kortere voedselketens. We hebben het meest producerende achterland van Europa, terwijl we mega veel importeren: kijk maar eens in de supermarkt waar de groente en het fruit vandaar komt dat je in je karretje legt! Ik ben ervan overtuigd dat we nog heel veel kunnen bereiken op dit thema, daar zet ik me graag voor in!

Hartelijke groet aan iedereen,

Roelie Bosch

Focusgroep Armoede

Vorig jaar heeft de fractie, samen met het bestuur, een aantal focusgroepsessies georganiseerd, onder andere over wonen en Goud in Almere.

Op 26 mei 2020 is er een bijeenkomst van de focusgroep Armoede. In deze sessie willen we, na twee korte inleidingen en aan de hand van stellingen, dieper ingaan op dit onderwerp en voldoende handvatten krijgen om hier politiek opvolging aan te geven.

Raakt dit onderwerp u en/of hebt u professionele ervaring, meld u dan aan per email bij Erna Tolkamp-de Vries, etolkampdevries@almere.nl

Contact met ouderen

Afgelopen week sprak ik met twee ouderenwerkers uit verschillende wijken en eigenlijk is overal hetzelfde beeld: bij Coronamaatjes wordt enorm veel hulp aangeboden, maar de hulpvragen zijn niet in verhouding hiermee. Oorzaken daarvan zijn dat in deze tijd meer buren en andere familieleden dan de mantelzorgers zich inzetten. Ook is er een drempel om hulp te vragen.

De ouderenwerkers geven aan actief  op zoek te zijn naar ouderen die eenzaam zijn en /of zorgmijdend. Zij zijn dus veel zichtbaar aanwezig in de wijk.

Verder zijn zij op zoek naar donaties of subsidie om tablets aan te schaffen. Daardoor kunnen de mensen toch contact met hun familie onderhouden.

Heb jij politieke ambities?

Terwijl de fractie hard werkt aan het verwezenlijken van doelen uit ons programma in de huidige periode, is het bestuur alweer bezig met de volgende periode (2022-2026). Over een jaar gaan we al een selectiecommissie opstarten om onze kandidatenlijst op te stellen. Als jij daar op wilt staan, is het tijd om je te laten zien. De ideale voorbereiding hierop is een aantal maanden mee te lopen met onze fractie. Afgelopen jaar deden we dat al middels het klasje van Roelie. Drie enthousiaste leden van de ChristenUnie liepen gedurende 6 maanden met haar mee. Van de voorbereiding van de politieke markt tot aan het bijwonen van de raadsvergaderingen. Zo leer je van dichtbij wat het is om politiek actief te zijn. Die mogelijkheid is er nu weer (start afhankelijk van Coronamaatregelen). Onze raadsleden en fractieassistenten vinden het superleuk om jou op sleeptouw te nemen. Kijk mee, help mee en doe ervaring op! Geïnteresseerd? Laat het ons weten via bestuur@almere.christenunie.nl

• 11 mei: Flevoland in gesprek met Gert-Jan Segers (Afgelast)
  • 19 mei: Bestuursvergadering
  • 26 mei: Focusgroep Armoede
  • 16 juni: Algemene ledenvergadering

Contact met de fractie

Wij horen graag wat we voor jou kunnen betekenen. Heb je een vraag of informatie die voor ons van belang is, stuur ons dat een e-mail. Je vindt de e-mailadressen hier.

Volg ons ook op Facebook, Instagram en/of Twitter. En natuurlijk houden we je op de hoogte via onze website.

Vragen over deze nieuwsbrief

Heb je vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief, neem dan contact op met bestuur@almere.christenunie.nl

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts