Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Dat smaakt naar meer!

Op woensdagavond 18 november organiseerden we een proeflokaal. Maar liefst 11 geinteresseerden deden mee aan deze online kennismaking met het werk van de ChristenUnie. Voor velen was het de 1e keer dat ze van iets dichterbij een inkijkje kregen.

Het leverde positieve reacties op. "Dit smaakt naar meer", vertelde een van de deelnemers aan mij. Een heel aantal gaf aan vaker te willen meekijken, meedenken en meedoen. Dat is wat de ChristenUnie tot een bruisende beweging maakt. Leden en geinteresseerden die zich laten horen en die ons op die manier helpen om de binding met de stad en met onze achterban sterk te houden.

• Doe bijvoorbeeld mee met de landelijke actiedag op zaterdag 12 december.
  • Of laat je zien op de Algemene Leden Vergadering van dinsdag 15 december.
  • Proeflokaal gemist? Geen probleem. Stuur je gegevens door naar bestuur@almere.christenunie.nl en dan nemen we contact met je op.

Samen bouwen we aan een waardevol Almere. Een Almere waar we zorgen voor wat echt telt.

Namens het bestuur, Rob Koelewijn

Algemene Leden Vergadering

Dinsdag 15 december staat weer een ALV op het programma. Ook deze meeting is online. We hebben een paar mooie punten op de agenda:

• Terugblik fractie op politieke jaar 2020
  • Terugblik wethouder op politiek jaar 2020
  • Vooruitblik op campagne 2e kamerverkiezingen
  • Vaststellen financieel jaarplan 2021

We houden het kort deze keer. De sessie is van 20.00 tot 21.00 uur. We hopen je online te zien! Meld je aan via bestuur@almere.christenunie.nl dan sturen we je de inloggegevens toe.

Landelijke actiedag Waardig Ouder Worden

Op zaterdag 12 december zullen we in Almere meedoen met de landelijke ChristenUnie actiedag. Het thema is 'Waardig Ouder Worden’.

We hebben een programma dat op twee locaties in Almere (Delen&Meer en Zorgcentrum Buitenhaeghe) van 10.00-12.30 op gepaste wijze en conform de coronamaatregelen plaatsvindt.

We komen bij elkaar bij Delen & Meer, Noordeinde 56, Almere Buiten, na de koffie bekijken we via de live stream eerst de boodschap van Gert Jan Segers. Daarna zullen wij deze ochtend ook aandacht vragen voor onze Almeerse ouderen en gaan wij in actie komen middels het schrijven van kerstkaarten voor bovengenoemde locaties. Hulp daarbij is welkom!

Graag aanmelden bij onze campagneleider: Bryant Heng, bryantheng@gmail.com

'Ik wens jullie toe dat de Heer met jullie zal zijn en jullie zal beschermen.Dat Hij goed voor jullie zal zijn en voor jullie zal zorgen. Dat Hij over jullie zal waken en jullie vrede zal geven.'’ NUMERI 6:24-26 BB

Beste leden en vrienden van de ChristenUnie Almere,

Het is alweer december 2020, weer een jaar bijna ten einde, en wat voor een jaar! Meer dan ooit tevoren is het ons duidelijk geworden dat we in het begin van het jaar nog zoveel plannen kunnen hebben, maar dat het jaar compleet anders kan lopen.

Wisten wij vorig jaar om deze tijd nog niets over COVID 19, nu beheerst Corona ons hele dagelijkse leven. Velen werden ziek en een aantal moest dierbaren verliezen, ook onder onze leden en vrienden. Anderen zagen dat hun bedrijf hard werd getroffen door de Corona-maatregelen. Maar ook het dagelijkse familieleven veranderde drastisch: weinig bezoek, geen feestjes kunnen vieren etc etc. We leerden omgaan met digitale media en gingen digitaal naar de kerk. Fijn dat het kan, maar we missen zeer “de onderlinge bijeenkomsten”.

Ook in de Almeerse politiek was 2020 in vele opzichten een bijzonder jaar. Het stilleggen van het complete raadswerk bij het begin van de pandemie. Het met vallen en opstaan kijken hoe de democratie toch onder de gegeven omstandigheden door kon en moest draaien. Veel dank hiervoor moet ook uitgaan naar de medewerkers van de griffie in Almere! Uiteindelijk vergaderen we weer wekelijks in digitale of hybride vorm. Veel vergaderingen vinden dus plaats vanachter het scherm en sommige vinden op het stadhuis plaats, maar de mensen die om gezondheidsredenen niet kunnen komen, vergaderen dan digitaal mee (deze vorm noemen we hybride). De complete gemeenteraad (45 mensen) vergadert voor de besluitvorming uitsluitend digitaal, omdat zoveel mensen niet op het stadhuis kunnen vergaderen in een Corona-proof opstelling.

Ik moet zeggen dat het digitale vergaderen best een uitkomst is, maar het politieke handwerk gebeurt toch vaak in de onderlinge contacten en die worden zeer gemist. Desondanks heeft de fractie (Berneditha, Erna, Kees en Roelienke) het afgelopen jaar op al hun terreinen veel werk verzet. Contacten met inwoners en organisaties zijn onderhouden, vele inbrengen zijn gedaan, schriftelijke vragen gesteld, moties en amendementen ingediend; alles om het ChristenUnie geluid duidelijk te laten horen.

Ook “onze” wethouder Roelie Bosch heeft het afgelopen jaar hard gewerkt met alle thema’s in haar portefeuille. Ze heeft zeker niet de makkelijkste onderwerpen maar wel de onderwerpen die ons ChristenUnie-hart zeer na zijn.

Ik ben dankbaar dat door onze coalitiedeelname en met onze wethouder en fractie, wij ook tijdens de moeilijke coronaperiode veel voor Almere en haar inwoners hebben mogen betekenen.

Nu staat 2021 alweer voor de deur, een jaar waarin we in ieder geval Tweede Kamerverkiezingen zullen hebben, maar ook ons als Almeerse afdeling gaan voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Ook uw inbreng hebben we hierbij hard nodig. Wat vindt u belangrijke thema’s voor de volgende periode? Wat moeten wij vooral opnemen in ons nieuwe verkiezingsprogramma? Of denkt u, ik wil wel mijn steentje bijdrage in de partij op verschillende vlakken? Neem contact op en wij kunnen, natuurlijk geheel vrijblijvend, kijken wat de mogelijkheden zijn.

Helaas is deze ruimte te kort om alles te beschrijven, maar ik wil eindigen dat wij als fractie vol vertrouwen uitkijken naar het nieuwe jaar. Een nieuw jaar waar wij niet zonder uw gebed en de Zegen van God kunnen. Gelukkig kunnen wij hierop ook vertrouwen want God heeft ons dat beloofd. Als wij op Hem blijven vertrouwen, ook als dat soms zeer moeilijk is, dan zal Hij ons blijven zegenen, troosten en wijsheid geven.

Dit wens ik u, namens de gehele fractie, ook toe. Een jaar om met iedereen die u dierbaar is, in vertrouwen op God, in gezondheid en met wijsheid te werken aan een mooi 2021.

Hans van Dijk, Fractievoorzitter ChristenUnie Almere. J.vandijk@almere.nl

Participatie verbeteren

Sinds afgelopen zomer is de raadswerkgroep Participatie opgericht. Samen met een aantal andere raadsleden heb ik hierin zitting genomen. De groep beoogt de participatie te verbeteren en duidelijkheid te creëren over het proces rondom participatietrajecten. Een behoorlijke klus, aangezien er veel meer aandacht is in de media voor participatietrajecten die mislukken. Gaat er dan echt zoveel mis? Nee, zeker niet. Maar er zijn wel verbeterpunten. Daarom is het van belang dat participatie goed is ingericht in de organisatie van de gemeente Almere en dat er goede communicatie is hierover. Alleen op deze manier kunnen afdelingen van elkaar leren en best practices met elkaar delen.

Almere is een groeiende stad met ongeveer 214.000 inwoners. Door het grote tekort aan woningen, zal er op meer plekken in de stad moeten worden gebouwd. Dit zorgt voor de nodige spanningen in de stad. Omdat de eerste reactie van omwonenden vaak is; ‘not in my backyard’. Het is een uitdaging voor de gemeente Almere om hierover duidelijk te communiceren en bewoners serieus mee te nemen in het participatieproces.

Als raadswerkgroep komen we regelmatig samen om te vergaderen en hebben we nauw contact met de ambtenaren op het stadhuis. De ondersteuning vanuit de griffie wordt zeer gewaardeerd. We bespreken ook actuele casuïstiek en vragen regelmatig input aan inwoners. Ik ben er positief over, dat mede door het initiatief van de raadswerkgroep en de nieuwe participatienota, er verbetering zal plaatsvinden. 100% tevredenheid kan je helaas niet garanderen bij participatie.

Heeft u suggesties of opmerkingen over het verbeteren van participatie? Aarzel dan niet om contact op te nemen met mij, via: brijsselomusuo@almere.nl

Berneditha Rijssel-Omusuo

Jeugdhulp

Afgelopen periode hebben wij een aantal raadsvergaderingen besteed aan Jeugdzorg. Uitgangspunt is het leveren van kwaliteit en de juiste zorg voor de juiste kinderen en jongeren op de juiste tijd. Maar zo eenvoudig is dat niet. We hebben te maken met een groot aantal partners, bijvoorbeeld de aanbieders, maar ook met verwijzers, onder andere de huisarts en de praktijkondersteuner van de huisarts en scholen. Daarbij loopt het aantal kinderen en jongeren wat hier gebruik van maakt op en de kosten stijgen enorm. U ziet dat het een hele operatie is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en iedereen te motiveren om anders gaan werken. Onder andere door naar mogelijkheden te kijken in plaats van naar de problemen. Dat vraagt heel veel van alle partijen: vanaf beleid tot en met de gezinnen en de kinderen. Goed om te weten dat er nu gezinsteams ingezet worden om niet alleen de problemen van de jongeren te bekijken, maar om het hele gezin mee te nemen: 1 gezin, 1 plan. Als ChristenUnie zijn wij daar blij mee.

Erna Tolkamp-De Vries

Afval en windmolens

Afval. U heeft het ongetwijfeld al wel gezien in de media, het lokale afvalbeleid houdt de gemoederen in de gemeenteraad al langere tijd bezig. We zijn er nog niet over uit wat het moet gaan worden. Als het aan de ChristenUnie ligt wordt het vooral een duurzaam afvalbeleid. Naast dat we met z'n allen moeten consuminderen moeten we er ook voor zorgen dat we zoveel mogelijk van ons afval recyclen. Zuinig zijn op de schepping en een goed rentmeester zijn houdt ook in dat we niet eindeloos door blijven gaan met het leegtrekken van onze planeet, maar inzetten op hergebruik en op een schone manier datgene waar we niets mee kunnen verwerken. We zijn erg blij met de input die we gekregen hebben vanuit de stad. Het zal nog wel even duren voordat er een definitieve beslissing komt.

Windmolens. Vorige week heeft er in de raad een bespreking plaatsgevonden over toekomstige windmolens aan de Stichtse Kant. Een groep inwoners heeft een aantal jaar geleden plannen daarover ingediend op het stadhuis. En nu ineens bleek dat de grond waarschijnlijk verkocht zou gaan worden aan logistieke bedrijven. Reden voor deze groep inwoners om het met een burgerinitiatief op de agenda van de raad te zetten. Na een aantal stevige vragen voor het college heeft de ChristenUnie kleur bekend. Wij zijn voor het duurzaam opwekken van energie. We vinden het fantastisch dat inwoners de handen ineengeslagen hebben in een coöperatieve vereniging en willen hen de ruimte geven. En waar kan zo'n windmolen nou beter staan dan aan de rand van een bedrijventerrein? Natuurlijk heeft dit ook een kostenplaatje. Die krijgen we in het voorjaar. Dan hakken we definitief een knoop door.

Kees Hendriksen

• 12 december: landelijke campagnedag
  • 15 december: ALV online (aanmelden via bestuur@almere.christenunie.nl)

Contact met de fractie

Wij horen graag wat we voor jou kunnen betekenen. Heb je een vraag of informatie die voor ons van belang is, stuur ons dat een e-mail. Je vindt de e-mailadressen hier.

Volg ons ook op Facebook, Instagram en/of Twitter. En natuurlijk houden we je op de hoogte via onze website.

Vragen over deze nieuwsbrief

Heb je vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief, neem dan contact op met bestuur@almere.christenunie.nl

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts