“Hallo, allemaal wat fijn dat je er bent. Ben je voor het eerst hier of ben je al bekend? Stamp met je voeten zet je handen in je zij. Ik ben Ank en wie ben jij?”
Overal hoor ik dit liedje; thuis, op school en op straat. In het Tv-programma “De luizenmoeder” worden de personages uitvergroot en zijn daardoor ook zeer herkenbaar. Op social media gaan er al quotes rond en kunnen wij mokken en tassen kopen met teksten uit “De luizenmoeder”. Op Facebook gaf ik aan dat ik dit lied wel ’s morgens bij het openen van de schooldeur wil gaan zingen. Een collega plaatste direct de volgende variatie: “Hallo, allemaal wat fijn dat je er bent, je kunt nog op tijd zijn als je even rent, Hup met de beentjes, ik hoor de eerste bel. Kom op tijd je hoort het wel”.
Veel scholen kampen met kinderen die stelselmatig te laat komen. Uit gesprekken met de ouders en leerlingen blijkt vaak dat er iets anders onder dit “te-laat- kom-gedrag” zit. “Mijn kind schiet niet op of luistert niet”. Kinderen die moeilijk hun bed uit komen omdat ze bijvoorbeeld te laat gaan slapen, nog niet zindelijk zijn of motivatie problemen hebben enz. enz. Scholen willen graag de ouders hierbij adviseren of naar ondersteuning verwijzen. Maar soms is het probleem niet groot genoeg of ouders komen gewoon niet aan bij een wijkteam of een instantie.
Wat zou het helpend zijn als er “laagdrempelig” in de school een professional is die de ouders op weg kan helpen. Zo voorkom je dat een klein probleem groter wordt en later duurdere vormen van jeugdhulp nodig zijn. Laat het onderwijs, de ouders en het sociaal domein goed gaan samenwerken!
“Dat vinden wij niet raar…. dat vinden wij heel bijzonder!”
Tjesjen Kuiper - Douma. (nr. 9 ChristenUnie Almere)