Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Deo Volente

Hoe vergaat het jou in deze weken? Zit je vol spanning over de gevolgen van het virus, voor jezelf of voor geliefden? Misschien erger je je wel enorm aan je landgenoten die hamsteren alsof ze de enige zijn die toiletpapier nodig hebben. Of je draait volle werkweken, omdat juist nu jouw hulp en kennis hard nodig is. Of je zit in zak en as, omdat je eigen bedrijf nu al weken achtereen dicht is of enorme verliezen maakt. De crisis stelt ons voor uitdagingen en nieuwe problemen. Maar wat mij zo enorm opvalt is dat heel veel mensen ineens weer beseffen hoe enorm afhankelijk we zijn.

We zijn afhankelijk van medewerkers van de kinderdagopvang, van schooljuffen en -meesters, van een goed functionerende overheid, van kabinetsleden, van virologen, dokters en zorgprofessionals. In deze tijd blijkt in volle omvang dat we zwaar afhankelijk zijn van anderen. En ten diepste dat we afhankelijk zijn van die Ander, van onze Vader in de hemel. Dat leert ons, en hopelijk ook veel anderen, opnieuw zeggen: Deo Volente. Als God het wil!

• Als God het wil, kan de centrale en lokale overheid richting en leiding geven aan deze crisis.
  • Als God het wil, mogen we als ChristenUnie daar ons steentje aan bijdragen.
  • Als God het wil, kunnen we als christenen juist in deze tijd verschil maken.

We zien je graag snel weer in levende lijve bij één van onze activiteiten. Maar alleen als God het wil en op Zijn tijd.

Namens het bestuur, Rob Koelewijn

Lokaal bestuur in crisistijd

Almere is in een paar weken enorm veranderd. De coronacrisis is in alles voelbaar en zichtbaar.

Veel inwoners zijn er op een of andere manier bij betrokken. Of je nu ziek bent (of zieke familieleden hebt), je niet bij hen op bezoek mag, niet naar school kunt of als ondernemer de zware gevolgen van de noodzakelijke maatregelen voelt. Opeens ervaren wij dat dat wat altijd zo normaal was, niet meer vanzelfsprekend is. Mensen hamsteren, zitten thuis. Maar we zien ook mooie initiatieven om onze mede-inwoners op de een of andere manier te helpen.

Ook voor het lokale bestuur zijn het andere omstandigheden met hierin een bijzondere rol voor onze onvermoeibare burgemeester Franc Weerwind die, als voorzitter van de Flevolandse veiligheidsregio, wat ons betreft veel waardering verdient.

De gemeenteraad kan op dit moment ook niet vergaderen. De fractievoorzitters worden zeer goed op de hoogte gehouden en hebben elke week een digitaal overleg met de burgemeester. Er wordt nu gekeken hoe we spoedeisende zaken kunnen oppakken. Maar het is natuurlijk duidelijk dat crisisbeheersing op nummer 1 staat en dat andere zaken een lagere prioriteit hebben.

Wat ben ik elke keer weer blij dat wij mogen weten dat we er niet alleen voor staan. Dat wij een God hebben die voor ons zorgt en waar wij ook in deze moeilijke periode op mogen bouwen en vertrouwen.

Psalm 91:1-2 in de vertaling van de Bijbel in Gewone Taal zegt:

Bij de Heer ben ik veilig,Hij is de allerhoogste God.

Bij Hem vind ik rust, Hij is de machtige God.

Daarom zeg ik tegen Hem:U beschermt mij,

Ik hoef niet bang te zijn. Op U vertrouw ik.

Dat wens ik jullie allemaal toe: dat je rust blijft vinden bij God, dat je ook in deze periode niet bang hoeft te zijn, maar mag vertrouwen op onze Hemelse Vader. Wees ervan verzekerd dat de fractie van de ChristenUnie dagelijks aan je denkt en voor je bidt. Zorg goed voor jezelf en je naasten. En heb je een vraag, of hulp nodig, wij willen waar mogelijk graag helpen. Mail mij gerust.

Hans van Dijk

Almeerse ondernemers

We leven in bijzondere tijden. Voor de coronacrisis ging het redelijk goed met de economie, de werkgelegenheid en met de arbeidsmarkt. De situatie is drastisch veranderd. De gemeente Almere wil ZZP’ers, winkeliers, bedrijven en ondernemers helpen. Meer informatie over de noodmaatregelen, kun je vinden via deze link: https://www.almere.nl/ondernemen/informatie-voorondernemers-over-het-coronavirus/. Daarnaast zijn er ook mooie acties, zoals ‘steun de lokale ondernemer’, waarbij particulieren bijvoorbeeld tegoedbonnen kopen bij winkeliers of eten thuis bestellen van restaurants. Misschien ben je zelf getroffen door de crisis en wil je de gevolgen met de ChristenUnie delen? Of heb je suggesties om ondernemers te helpen? Wil je het mij dan alsjeblieft laten weten?

Berneditha Rijssel-Omusuo

In actie voor CoronaMaatjes!

Stichting Buitengewoon Almere zamelt lokaal gezonde voedseloverschotten in en stelt deze ter beschikking aan minimumhuishoudens in Almere. De stichting bereikt per week 30 gezinnen met een krat boodschappen met een waarde van 50-60 euro. Niet alleen worden houdbare artikelen uitgedeeld, maar ook veel groente en fruit, gedoneerd door boeren in Flevoland.

Afgelopen week zagen wij via CoronaMaatjes een oproep van hen: door de coronacrisis moest de stichting per direct verhuizen en hadden ze schoonmaakartikelen en -middelen nodig voor hun nieuwe locatie. Roelienke en Erna hebben dit meteen opgepakt. Mooi ook om de organisatie op deze manier beter te leren kennen en toe te voegen aan ons netwerk. En mooi om in deze tijd van crisis elkaar te kunnen steunen.

Via Facebook kun je je ook zelf aanmelden voor CoronaMaatjes om je hulp aan te bieden voor mensen die dat nodig hebben.

Heb jij politieke ambities?

Terwijl de fractie hard werkt aan het verwezenlijken van doelen uit ons programma in de huidige periode, is het bestuur alweer bezig met de volgende periode (2022-2026). Over een jaar gaan we al een selectiecommissie opstarten om onze kandidatenlijst op te stellen. Als jij daar op wilt staan, is het tijd om je te laten zien. De ideale voorbereiding hierop is een aantal maanden mee te lopen met onze fractie. Afgelopen jaar deden we dat al middels het klasje van Roelie. Drie enthousiaste leden van de ChristenUnie liepen gedurende 6 maanden met haar mee. Van de voorbereiding van de politieke markt tot aan het bijwonen van de raadsvergaderingen. Zo leer je van dichtbij wat het is om politiek actief te zijn. Die mogelijkheid is er nu weer (start afhankelijk van Coronamaatregelen). Onze raadsleden en fractieassistenten vinden het superleuk om jou op sleeptouw te nemen. Kijk mee, help mee en doe ervaring op! Geïnteresseerd? Laat het ons weten via bestuur@almere.christenunie.nl

• 7 april: Bestuursvergadering
  • 11 mei: Flevoland in gesprek met Gert-Jan Segers (Afgelast)
  • 16 juni: Algemene ledenvergadering

Contact met de fractie

Wij horen graag wat we voor jou kunnen betekenen. Heb je een vraag of informatie die voor ons van belang is, stuur ons dat een e-mail. Je vindt de e-mailadressen hier.

Volg ons ook op Facebook, Instagram en/of Twitter. En natuurlijk houden we je op de hoogte via onze website.

Vragen over deze nieuwsbrief

Heb je vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief, neem dan contact op met bestuur@almere.christenunie.nl

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts