Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Op hoop van zegen

Afgelopen vrijdag was de nieuwjaarsbijeenkomst. Uiteraard online, heel anders dan anders. Maar wat was het een mooie sessie. Het begon luchtig met een voorstelronde. Sommigen deelnemers vertelden over hun favoriete muziek, anderen vertelden over een blunder die ze ooit begaan hebben. Allemaal feilbare mensen, maar wel mensen die betrokken zijn op Almere en haar inwoners. Er volgde namelijk op de vooruitblik van de fractie een levendige discussie over actuele en relevante onderwerpen.

• Hoe staat het met de Floriade? Gaat het winstgevend worden?
  • Hoe pakt de coronacrisis door voor Almeerders gezinnen? Worden de kloven nog dieper?
  • Wat doen we in Almere voor getroffenen van de toeslagenaffaire?
  • Hoe komt het dat er in Almere zoveel euthanasie plaatsvindt? Kan de ChristenUnie dat ook agenderen?

Allemaal thema’s waar de ChristenUnie zowel landelijk als lokaal zich voor inzet. We hebben op een mooi en zegenrijk 2021 getoast. En natuurlijk hebben we onze handen gevouwen en God om hulp gevraagd. We hopen op Zijn zegen op ons werk. Op hoop van zegen!

Namens het bestuur, Rob Koelewijn

ALV (vooraankondiging)

Terwijl de campagne voor de 2e kamer verkiezingen volop gaande zijn, hebben we als lokale afdeling ook stappen te zetten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. We  beleggen daarom op 16 februari een belangrijke ALV.

We gaan dan namelijk de programmacommissie en de selectiecommissie vaststellen. Ook de opdracht die we aan deze commissies meegeven wordt deze avond besproken en vastgesteld. We sturen een week voorafgaand aan de bijeenkomst de voorstellen en opdrachtbeschrijving naar je toe. Alle leden van de ChristenUnie mogen daarover meedenken en meebeslissen. Doe dus mee tijdens deze online meeting. Van harte welkom!

Bestuur ChristenUnie Almere

Komt u bij mij koffie drinken?

Het lijkt mij een leuk idee om juist in deze tijd elkaars gezelschap op te zoeken!

Helaas is ontmoeten op een gezellige plek nog niet mogelijk, daarom willen wij het digitaal gaan doen, met koffie en wat lekkers. In het kader van Goud in Almere, ben ik op zoek naar mensen van 60 jaar en ouder.

Datum: 27 januari 10:30-11:30 uur.

Ik zou het fijn vinden om eerst elkaar een beetje te leren kennen en daarna een gesprek te hebben over een vraag: Hoe ervaart u in deze tijd dat u belangrijk, van betekenis bent?

Doet u mee? Dan graag opgeven bij Erna Tolkamp-de Vries etolkampdevries@almere.nl

Kort voor de koffieochtend ontvangt u een link naar Zoom om deel te kunnen nemen en een telefoonnummer van iemand die u zo nodig kan helpen.

Ik zie er naar uit om u te ontmoeten.

Erna Tolkamp-de Vries

Gesprekstafel Hoogbegaafde leerlingen

Op donderdag 21 januari tijdens de Politieke Markt organiseer ik een gesprekstafel over de zorg voor hoogbegaafde leerlingen in het onderwijs. Hiervoor zijn diverse experts uitgenodigd. Een gesprekstafel heeft als doel om informatie en meningen te verzamelen ter voorbereiding op verdere agendering of politieke actie. Met een gesprekstafel kan een onderwerp eerst nader onderzocht worden, voordat eventuele politieke actie (motie, gesprek/vragen wethouder, initiatiefvoorstel) volgt. Een gesprekstafel gaat dus om het verkennen van een onderwerp en niet om al een debat aan te gaan over politieke standpunten.

In het coalitieakkoord staat dat een hoge kwaliteit van onderwijs een aandachtspunt is, waarbij wij blijven streven naar excellente kwaliteit. De schoolbesturen zijn primair verantwoordelijk voor de kwaliteit, de gemeente is een duidelijke gesprekspartner. Als de kwaliteit onder druk staat, kijkt de gemeente op welke wijze ondersteuning kan worden geboden.

Scholen zijn in de basis zelf verantwoordelijk voor onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Scholen ontvangen hier apart geld voor, deze leerlingen vallen onder de regeling voor passend onderwijs. Eind 2019 heeft Passend Onderwijs Almere een subsidie ontvangen van het ministerie voor betere ondersteuning van hoogbegaafde leerlingen. Door dit extra budget is er een project gelanceerd om met een beter aanbod te komen voor hoogbegaafden in Almere. Tijdens de aankomende gesprekstafel zal meer over de uitkomsten van dit project worden verteld.

Hoogbegaafde kinderen zijn in staat om snel te leren. Daarom verwacht men vaak dat deze leerlingen goed functioneren. Dat is niet altijd het geval. Bij hoogbegaafde kinderen zien we regelmatig uitdagingen op sociaal-emotioneel gebied. Denk aan onderpresteren of  gedragsproblemen. Ieder kind heeft recht op goed onderwijs en dit onderwijs dient aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerling. Elementen zoals motivatie, begaafdheid, maar ook eventuele beperkingen waarmee hoogbegaafde kinderen te maken krijgen, zijn belangrijk om rekening mee te houden. In het onderwijs gaat er vaak aandacht naar kinderen die achterblijven. Maar een goede aansluiting van het onderwijs bij het niveau en de leerpotentie is belangrijk voor elke leerling, ongeacht het niveau.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat het aanbod voor hoogbegaafde leerlingen op peil is in Almere. Helaas horen we nog regelmatig dat ouders en scholen er niet goed uitkomen. Het is daarom belangrijk dat er een doorbraakaanpak komt voor kinderen die in de knel raken. Het kan helaas voorkomen dat scholen, gemeenten en zorgverleners niet tot een goed aanbod kunnen komen. Daarnaast is het belangrijk dat het voor ouders helder is wat ze kunnen doen als ze er niet uitkomen met een schoolbestuur.

De uitkomsten van de gesprekstafel bespreek ik met de wethouder (Onderwijs) en indien noodzakelijk, politieke vervolgstappen ondernemen.

Berneditha Rijssel-Omusuo

• 31 januari: 'Niet alleen' actiedag: over jeugdhulp
  • 03 februari: Bestuursvergadering
  • 06 februari: Fractie en bestuur
  • 16 februari: ALV (vaststelling selectie en programma commissie)
  • 17 maart: 2e kamer verkiezingen

Contact met de fractie

Wij horen graag wat we voor jou kunnen betekenen. Heb je een vraag of informatie die voor ons van belang is, stuur ons dat een e-mail. Je vindt de e-mailadressen hier.

Volg ons ook op Facebook, Instagram en/of Twitter. En natuurlijk houden we je op de hoogte via onze website.

Vragen over deze nieuwsbrief

Heb je vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief, neem dan contact op met bestuur@almere.christenunie.nl

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts