Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Spread the faith

De Amerikaanse verkiezingen liggen net achter ons. De verschillen tussen de beide partijen leken groot, maar het aantal stemmen lag uiteindelijk dicht bij elkaar.

Ik waag me hier, in het verre en kleine Nederland, niet aan  opmerkingen over de standpunten van beide partijen. Maar wat betreft 'stijl' van politiek bedrijven, durf ik dat wel aan. Ik heb me de afgelopen vier jaar regelmatig verbeten over de devaluatie van het ambt van President. De manier waarop politiek werd bedreven verlaagt het vertrouwen in de politiek. Het vergroot de argwaan jegens politici. En het resulteert in respectloosheid van politieke tegenstanders. Met een enorme, schier onoverbrugbare kloof tot gevolg. Het vertrouwen is zoek.

In dat opzicht maakte Joe Biden een goede start. Hij benadrukte het belang van vertrouwen. Vertrouwen in de politiek, vertrouwen in je concullega en vertouwen in je buren. Hij sloot af met een prachtig statement. "Probeer niet alleen vertrouwen te houden, maar probeer vertrouwen uit te dragen". Dat is zoals we als ChristenUnie ook politiek willen bedrijven. Het is een mooie aanmoediging met het oog op de verkiezingen die in Nederland aanstaande zijn.

Namens het bestuur, Rob Koelewijn

WOENSDAG 18 NOVEMBER

Op deze woensdagavond organiseren we een online proeflokaal. Hier kun je vrijblijvend kennis maken met de politiek in Almere. Wat is er te doen, hoe werkt het en waar gaat het over? Dat ga je ontdekken in inspirerende sessies!

Ook nemen we je mee in de route naar de verkiezingen van maart 2021 en 2022. Wil je je inzetten voor het campagneteam? Heb jij ideeen voor ons programma? Haak aan bij deze sessie en laat je inspireren.

Is dit niet iets voor jezelf, maar ken jij, kent u, nog vrienden, collega’s of kerkgenoten die misschien iets in de politiek willen doen? Vraag ze om ook aan te schuiven bij ons proeflokaal.

Tijd: 20.00-22.00
Locatie: digitale meeting (inlog gegevens sturen we toe na aanmelding)
Aanmelden kan via: bestuur@almere.christenunie.nl

Detailhandel in Almere

Het gaat niet goed met de detailhandel in Almere. Door de hoge huren, de coronacrisis, maar ook steeds meer consumenten die online winkelen, staan er meer panden leeg in Almere.

In de afgelopen weken heb ik in de raad gesproken over de nieuwe Detailhandelsvisie. Daarnaast ben ik op bezoek geweest bij diverse winkeliers in Almere om input te verzamelen. Deze nieuwe visie, vanuit het college van Burgemeester & Wethouders, is nodig om de huidige structuur te versterken in combinatie met de nieuwe ontwikkelingen in de sector.

De ChristenUnie kan zich voor een groot deel vinden in de visie. Maar er is een aantal punten waar we graag aanpassingen zien. En om deze reden dient de ChristenUnie, samen met andere fracties, moties en amendementen in.

Een van die amendementen gaat over de Markerkant in Almere-Stad. Een deel van de Markerkant is sinds de Detailhandelsvisie 2014 aangemerkt als enig bedrijventerrein in Almere voor detailhandel. De retailbedrijven die gevestigd zijn op de Markerkant hebben vaak een ander bedrijfsmodel dan de winkels in het centrum. Voorbeelden hiervan zijn de combinatie van groothandel met winkel of een webwinkel in combinatie met het geven van workshops. Daarnaast is er op dit moment geen betaalbaar alternatief voor (beginnende) ondernemers om zich te vestigen in het centrum van Almere. Daarom is het bedrijventerrein Markerkant nog steeds nodig. Verder gaat Almere nog flink groeien en dit trekt naast inwoners ook meer bedrijvigheid aan. De verwachting is dat de flexibele invulling van Markerkant dan een welkome aanvulling is op de ruimte die er is in Almere Centrum.

We hopen dat dit amendement de meerderheid haalt.
Berneditha Rijssel-Omusuo

Aandacht voor wat echt telt

Welzijn. In aanloop op de welzijnsnota, die begin volgend jaar wordt verwacht, zijn er een aantal gesprekken in wijken in de stad georganiseerd om de mening van inwoners en professionals in kaart te brengen. Zelf ben ik een aantal keer digitaal als toehoorder aanwezig geweest. Dat levert een schat aan informatie op. Deze bijeenkomsten helpen mij in mijn meningsvorming over dit belangrijke onderwerp. Als ChristenUnie horen wij graag de mening van Almeerders, omdat wij er naar streven om Almeerders met plezier in onze stad te laten wonen. Bewoners gaven vaak aan heel goed in staat te zijn om zelf activiteiten te organiseren, afhankelijk van de behoefte. Wel wordt er samenwerking gezocht met o.a. het wijkteam, wijkagent, VMCA om door te kunnen verwijzen en voor advies.

Hart voor Almere. Normaal gesproken komen wij vier keer per jaar bij elkaar: alle christelijke hulpverlenende organisaties zoals Leger des Heils, Eliagg, de Wijkwinkel, Scharlaken Koord, Siriz, Terwille, Wegwijzer Care en de ChristenUnie. Maar nu was in januari de laatste vergadering, hoog tijd om elkaar weer te spreken en elkaar te informeren over ontwikkelingen binnen de organisatie. Deze bijeenkomsten zijn voor mij waardevol om mijn steentje aan bij te dragen en om aandachtspunten mee te krijgen voor onderwerpen binnen mijn portefeuille. Helaas waren er deze keer maar vijf organisaties aanwezig. Mark de Boer was te gast met een update over het huis van Hoop.

Huis van Hoop. De Hoop is een organisatie die mensen helpt met iedere vorm van verslaving en mensen die om wat voor reden ook, vastgelopen zijn in hun leven. Het is de bedoeling om een kleinschalige hulpverleningsunit te realiseren in Almere. De kracht zit onder andere hierin dat iedereen toegang kan krijgen ongeacht geloof en dat er vooraf geen einddatum aan het traject zit. De bewoner is klaar wanneer hij samen met de hulpverleners tot die conclusie komt. Er zijn gesprekken gaande met de gemeente en een woningcorporatie. Het huis van Hoop zal een prachtige aanvulling zijn op de bestaande hulpverlening in de stad.

Erna Tolkamp-De Vries

• 18 november: proeflokaal (digitaal)
  • 21 november: landelijke ChristenUnie partijcongres
  • 25 november: bestuursvergadering
  • 12 december: landelijke campagnedag
  • 15 december: ALV

Vragen over deze nieuwsbrief

Heb je vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief, neem dan contact op met bestuur@almere.christenunie.nl

Contact met de fractie

Wij horen graag wat we voor jou kunnen betekenen. Heb je een vraag of informatie die voor ons van belang is, stuur ons dat een e-mail. Je vindt de e-mailadressen hier.

Volg ons ook op Facebook, Instagram en/of Twitter. En natuurlijk houden we je op de hoogte via onze website.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts