ChristenUnie neemt openlijk afstand van verdachtmakingen door PVV.

vrijdag 22 januari 2016

Op de politieke markt van 21 januari had de PVV een amendement ingediend die volgens de fractie van de ChristenUnie alle fatsoensnormen overtrad.

Het amendement kunt u hier lezen

Hieronder leest u de bijdrage die fractieassistent Marcel Benard namens de gehele ChristenUnie fractie uitsprak:

Voorzitter,
Vorige week kondigde de PVV het amendement al aan dat we vanavond bespreken.  En ik moet eerlijk zeggen: ik had hier bijna niet gezeten. Wij zijn er als volksvertegenwoordigers voor om het goede voor de stad te zoeken. Dat is een eervolle taak en we moeten onze tijd - waarvoor we worden betaald door de inwoners van de stad - nuttig besteden. En eerlijk gezegd vind ik het bespreken van een kansloos voorstel van de PVV waarin ze - voor de zoveelste keer - kans zien om een sfeer van angst en boosheid rond het vluchtelingenvraagstuk uit te vergroten, een totale verspilling van vergadertijd.
En toch zit ik hier. Want ik vind dat de continue stroom van verdachtmakingen door de PVV weersproken moet worden. Ik vind dat van ons als politici verwacht mag worden dat we de feiten onder ogen zien. En de feiten laten zien dat er geen reden is voor angst. Het wordt tijd voor een politiek die perspectief schetst, een politiek van hoop. Voor iedereen die dat nodig heeft. We hebben behoefte aan politici die zeggen: "Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug." Ik zit hier, om de feitenvrije politiek van de PVV te ontmaskeren voor wat het is: over de rug van mensen die hier al langer of nog maar kort wonen, voor eigen politiek gewin roepen en schreeuwen. Ik ben daar helemaal klaar mee! Genoeg is genoeg!
Voorzitter, het mag duidelijk zijn: de ChristenUnie steunt het amendement niet. En ik zal u vertellen waarom niet: 1) het amendement creëert een tegenstelling tussen bevolkingsgroepen en 2) negeert de verplichting die we richting statushouders hebben.
De claim van de PVV is dat statushouders voorrang krijgen boven Almeerders. In de toelichting zelfs suggererend dat duizenden vluchtelingen de woningmarkt bestormen. Het is een voorbeeld van absurd slecht tellen: we hebben vorige week gehoord dat het om 4% van de woningtoewijzingen gaat. 4 procent! Dat is, zeg maar, het aantal ChristenUnie-stemmers in dit land. Zelfs als geen een statushouder een huis zou krijgen, zou het probleem voor betaalbare huur woningen niet zijn opgelost. Dat probleem bestaat al langer en is om heel andere redenen ontstaan. Door te doen alsof het door statushouders komt, creëert u tegenstellingen die er niet zijn. U zult daar uw redenen voor hebben, maar wij doen daar niet aan mee.
In de tweede plaats de verplichtingen die we richting statushouders hebben. Weet u wat een echte sociale huur woning is? Een woning in de buurt van je familie en vrienden in het land waar je bent opgegroeid. En ik denk dat het leeuwendeel van de statushouders maar wat graag zijn Nederlandse sociale huur woning zou inruilen voor zo'n echt sociale woning in het land van herkomst. Het probleem is alleen: dat kan niet meer. Omdat het huis is platgebombardeerd; omdat meisjes en vrouwen daar pas echt gevaar lopen misbruikt te worden; omdat je er niet meer kan leven, omdat het oorlogsgebied is, of omdat je geloof niet geaccepteerd wordt. Dat is de reden dat mensen hier - na een strenge asielprocedure - worden toegelaten. Het recht krijgen om in Nederland te blijven. En dan moeten ze uit het asielzoekerscentrum en hebben ze dus geen huis. En ja, dan is er dus een urgent woningprobleem. Het is zeer terecht dat we daar de urgentieregeling voor hebben. Je kunt ze moeilijk op straat zetten…
Voorzitter, het gaat hier aan tafel niet elke dag om principes. Vanavond wel. De ChristenUnie kiest voor de politiek van de hoop en zal de PVV op dit onderwerp dus blijven oproepen de koers bij te stellen.

Wilt u de inbreng bekijken klik dan hier: http://almere.notubiz.nl

Vanaf 31:13 vindt u de inbreng van de ChristenUnie.