ChristenUnie Almere tevreden met begroting 2021!

programmabegroting 2021donderdag 08 oktober 2020

Vanavond heeft het college van Almere de begroting gepresenteerd. De begroting voor 2021 ziet er anders uit dan wij een jaar geleden hadden gehoopt. Dat is ook niet vreemd, er is in de tussentijd veel gebeurd en de wereld ziet er door de Corona Pandemie heel anders uit. Het college heeft haar best gedaan om tot een sluitende begroting te komen en heeft daarvoor moeilijke en soms pijnlijke besluiten moeten nemen. Het eindresultaat stemt onze fractie in de gegeven omstandigheden tot tevredenheid. De bezuinigingen in de Jeugdzorg komen neer op een stevige hervorming en daardoor efficienter werken. Na gedegen onderzoek en creatief denken zijn er wat de ChristenUnie betreft aanvaardbare oplossingen gevonden, waarbij wij denken dat de kwaliteit en toegankelijkheid van deze zorg gewaarborgd blijft.

Onvermijdelijke keuzes zoals het uitstellen van projecten bij beheer en onderhoud, het bijstellen van ambities in de economische agenda en gedeeltelijk later uitvoeren van energietransitie- en duurzaamheidsplannen zijn wat ons betreft op dit moment te verdedigen in het licht van de uitdagingen waar wij gezamenlijk voor staan op de korte en middellange termijn.
We zijn het met het college eens dat we het ons niet kunnen permiteren al te veel snijden in de spaardoelen die we in het coalitieprogramma hadden opgenomen.

De toekomst is onzekerder dan ooit, dat vraagt om doordachte maatregelen en een begoting die op orde is.

De fractie van de ChristenUnie heeft met deze begroting vertrouwen dat het college van Burgemeester en Wethouders zich ten volle zal inspannen om Almere door deze moeilijke periode heen te loodsen met daarbij de zekerheid dat vele inwoners met ons voor hen bidden en hen daarbij alle goeds en veel wijsheid wensen.
Op naar 2021!