Ik schaam me voor hun taal en toon

Marcelwoensdag 14 februari 2018

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart mengt de PVV zich in dertig gemeenten in de race. Zo ook in Almere. Sommige politieke partijen willen niets weten van een lokale coalitie met de PVV. Het Reformatorisch Dagblad vroeg zich af hoe raadsleden van de ChristenUnie en de SGP in dit debat staan?
Lijsttrekker Marcel Benard van de ChristenUnie laat er geen misverstand over bestaan.

Kritisch over de verrichtingen van de PVV is ook CU-lijsttrekker Marcel Benard in Almere (1 van de 39 zetels, oppositiepartij). Net als in Den Haag doet de PVV in Almere sinds acht jaar mee. De PVV, met 8 van de 39 zetels de grootste partij, zit in Almere in de oppositie. De Almeerse CU wil hoe dan ook niet met de PVV in een coalitie, zegt Benard, die wel benadrukt dat een kleine partij als de CU ‘bescheidenheid’ past.

Ja, op sommige dossiers kan de CU in de Almeerse raad door één deur met de Wildersgetrouwen. ‘De PVV steunt ons in ons streven om The Passion in 2022 naar Almere te halen.’

Maar door de bank genomen heeft de CU de buik vol van de Almeerse PVV. ‘De taal die de PVV hanteert over vluchtelingen is beslist niet de onze. Daarover hebben we geregeld aanvaringen. Voor de ChristenUnie is ieder mens waardevol. De PVV doet aan pure ophitsing. Dan denk ik aan de komst van enkele Syrische jongemannen met een verblijfsstatus naar Almere. De PVV schreeuwt dan moord en brand en suggereert dat die mannen verkrachters zijn.’

Ook het optreden van de PVV in het debat over de komst van de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade in 2022 naar Almere zit de CU dwars. ‘Ik schaam me voor de toon en taal die de PVV hanteert’, gruwt Benard. ‘Zo noemt de partij de organisatie van die tentoonstelling de Floriademaffia en beweert de PVV dat de raad het pistool op het hoofd kreeg en maar had te slikken. Ze zouden ermee in moeten stemmen dat de tentoonstelling naar Almere komt. Ik vind dat soort vergelijkingen echt buiten alle proporties.’

Lees hier het hele artikel.