Presentatie Verkiezingsprogramma 2010-2014

donderdag 17 december 2009 15:45

ALMERE - Onder de titel ’Stabiel en Betrokken’ heeft ChristenUnie Almere haar verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010 vastgesteld. ‘Stabiel’ slaat op het consequente geluid dat de partij laat horen en ‘Betrokken’ op haar sociale beleid. In het programma worden als hoofdtaken voor de overheid genoemd: toezien op veiligheid, betrouwbaarheid en dienstbaarheid.
Samenwerking binnen de Amsterdamse regio wordt als positief gezien maar mag van de ChristenUnie niet leiden tot een nieuwe bestuurslaag. Extra woningbouw vindt men mogelijk als het Rijk daarvoor en voor de bijbehorende wegen en voorzieningen betaalt. Van de inwoners wordt een positieve bijdrage aan de samenleving verwacht. Van bijstandsgerechtigden wordt bijvoorbeeld verwacht dat zij, als dat mogelijk is, ook enig vrijwilligerswerk verrichten in hun omgeving, zoals velen dat nu al doen.
Naast het overleg dat Almere met bijvoorbeeld investeerders en werkgevers voert om de werkgelegenheid te laten groeien, wil de ChristenUnie een ‘Burgerschapstafel’ oprichten. Dit is een overleg van inwoners, gemeente, scholen, bedrijven en andere betrokkenen, die regelmatig maatregelen bespreken om het samenleven van culturen in Almere te verbeteren.
Opvallend in het verkiezingsprogramma is het hoofdstuk over ‘Geloof en samenleving’. Volgens de ChristenUnie bestaan er geen ‘neutrale politici’, ieder werkt vanuit ideeën. De ChristenUnie vindt ‘scheiding van kerk en staat’ belangrijk maar vindt dat ‘kerk’ en ‘gemeente’ op maatschappelijk gebied wel samen moeten werken, zoals bij het Leger des Heils gebeurt.
Hoewel de financiële middelen beperkt zijn ziet de ChristenUnie volgens lijsttrekker Roelie Bosch ‘’mogelijkheden voor de bouw van een openluchtzwembad, een kunstijsbaan en een overdekte skeelerhal".

klik hier voor het programma!

Archief > 2009 > december