Piketpaaltjes (131)

astrologiezaterdag 20 juni 2009 22:48

Babylon revisited - Alweer een politieke primeur in Almere! - Een nieuw Almere Principle? - Wie valt daar nog voor? - Hoor! Toeristen!

Babylon revisited
Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas, die deze week zijn boek Beyond the crisis in het Amsterdamse Beursgebouw presenteerde, is financiële astrologie enorm in opkomst. Hij kent ze, de bestuurders die astrologen raadplegen bij het nemen van belangrijke beslissingen. ’De ministers van Financiën van Noorwegen en Zweden bijvoorbeeld. Maar ook eurocommissaris Neelie Kroes heeft een astroloog [1]’ Ook op internet wemelt het van de sites waar verbanden worden gelegd tussen astrologie en economie[2]. Hij beweert verder dat astrologen in de VS regelmatig de horoscoop trekken van de centrale bank[3] en dat ook op de Amsterdamse beurs beleggers stiekem gebruik maken van financiële astrologie, want niet elke beursbengel wil bekennen dat hij na het uitbarsten van de financiële crisis zijn tarotkaarten in de vuilnisbak heeft gegooid en is overgegaan op een ander ‘wetenschappelijk’ systeem. Wie het wel erkent, is Ricardo Fakiera, fondsbeheerder bij Merrill Lynch Nederland. Voor hem is bij beleggen alle kennis welkom, dus houdt hij zich ook bezig met astrologie. In Fakiera’s ogen heeft astrologie niets met (bij)geloof te maken, maar is het ’de oudste wetenschap van deze wereld[4]. ‘Nee, dan heb ik het niet over een horoscoop in De Telegraaf.[5] Maar verder is het heel simpel: de zon is onze energiebron en als sommige planeten op een bepaalde manier rond de zon staan, heeft dat invloed op de energie die de aarde bereikt. En dat beïnvloedt het menselijk gedrag. Gek, die invloed van planeten? ‘Nee, hoor. De maan heeft invloed op onze emotie. Ben je wel eens met volle maan op de eerste hulpafdeling van een ziekenhuis geweest?[6]

Nu valt het niet te ontkennen dat sterrenkijken best wel voorspellende waarde heeft en dan bedoel ik niet dat als je er tien tegelijk kunt zien het waarschijnlijk niet zal regenen gedurende het volgende half uur. Het beste bewijs voor die voorspellende waarde is, dat astrologen het verleden zo goed weten te voorspellen. Wat dat betreft hebben ze de les van Wim Kan, dat voorspellen moeilijk is, vooral van de toekomst, goed ter harte genomen. Elders op internet vind je bijvoorbeeld de volgende verklaring voor de rijkdom van Nederland in de Gouden Eeuw: ‘Nederland valt onder het teken van Kreeft. Een kreeft is een zeeroofdier. Dat verklaart het succes van Michiel de Ruyter, Maarten Tromp en Piet Hein op de wereldzeeën. Onze Gouden Eeuw hebben wij hier grotendeels aan te danken.[7]’ Dat betekent echter niet dat astrologen nooit een gooi naar de toekomst doen: ‘Over precies een jaar staan Saturnus, Uranus en Pluto in een driehoek ten opzichte van elkaar. Dus is de economische recessie dan op z’n hevigst’. Bedrijfsastroloog Ria Borst heeft namelijk vastgesteld dat in de zomer van 2010 Saturnus, Uranus en Pluto in dezelfde stand zullen staan als tijdens het dieptepunt van de recessie in de jaren dertig en Saturnus is een echte rakker; die ‘maakt het je op elk levensgebied moeilijk’. Eigenlijk is dit toch weer een voorspelling van het verleden die vervolgens geëxtrapoleerd wordt naar de toekomst. Maar (misschien niet) toevallig is het ook een voorspelling die door een serie ‘deskundologen’ is gedaan, zonder gebruikmaking van sterrenwichelarij.[8]

De analyse van Bakas dat financiële astrologie en bedrijfsastrologie populairder worden, werd onlangs ook uitgemeten in een tv-uitzending van Netwerk. Daarin werd getoond dat een bedrijf als KPN en het milieu-instituut RIVM[9] van astrologen gebruik maken (of er gebruik van hebben gemaakt). Onder meer voor de loopbaanbegeleiding van medewerkers. Het lijkt me dat je daar blij van wordt, als het vermoeden je bekruipt dat jouw promotie is gedwarsboomd door de sterren en dat de Mexicaanse griep een pandemie is geworden omdat ze zich vergist hebben bij het trekken van de horoscoop van de griepbacil.

Hoe kunnen we ons verdedigen tegen deze nieuwe epidemie? Zoek een politicus op met een passende horoscoop en laat hem een wetsvoorstel indienen dat het trekken van horoscopen zonder toestemming van de betrokken persoon verbiedt, op straffe van een fikse boete. Uiteindelijk is deze daad een ongeoorloofd binnendringen van jouw persoonlijke levenssfeer, meestal bedoeld om jou te benadelen en dat hoef je niet te pikken. Zolang die wet er nog niet is, zou ik zeggen: terug vechten. Laat onmiddellijk horoscopen trekken van je baas, je bankdirecteur, je vrouw, Balkenende (en ook van je hond als je wilt weten wanneer hij je zal bijten). Die van jezelf kun je achterwege laten, want dat heeft je baas al gedaan.

Alweer een politieke primeur in Almere!
Het kon natuurlijk niet uitblijven; eenmaal moest het gebeuren dat een motie die ingediend werd bij de begrotingsbehandeling, met algemene stemmen verworpen zou worden. Het versterkt onze trots op Almere, dat wij ook hier weer een voorbeeldpositie innemen voor de lokale politiek in Nederland.

De eer van deze moties (het waren er twee) te hebben ingediend gaat naar de fractie Molina, die het blijkbaar niet nodig vond om bij de stemming aanwezig te zijn. Was hier sprake van een overmaat aan zelfvertrouwen of van een realistische inschatting van de kansen die de moties hadden om aangenomen te worden?

Een nieuw Almere Principle?
In een van onze prikkelende manifestaties van lokale journalistiek[10] lees ik onder de kop ‘Almere moet zijn ondernemers koesteren’, dat de heer Fred Muiteman, voorzitter van de Ondernemersvereniging Gooise Kant de opzienbarende uitspraak doet: ‘In Almere wordt teveel gepraat en te weinig gedaan’. Hij lijkt daar mee te bedoelen, zo valt op te maken uit het artikel, dat zijn vereniging wel mag praten, maar dat naar haar stem nog te weinig wordt geluisterd. Tot zover zegt hij niets, wat we nooit eerder uit ondernemersland hebben gehoord[11]. Maar de voorzitter boort dieper; hij vindt dat: ‘Onverstandig’ want, ‘Almere moet zijn ondernemers koesteren. Zij maken de stad.’

Kijk, daar kijk ik wel van op. Eén van de door de Raad vastgestelde Almere Principles, de uitgangspunten die we willen hanteren bij de verdere groei van de stad, zegt: ‘Mensen maken de stad’. Daar horen ondernemers natuurlijk ook bij en ze zijn zelfs buitengewoon welkom, maar om ze nu ook meteen het exclusieve recht te geven ‘de stad te maken’ gaat toch wat ver. Zeker als je bedenkt dat niemand het in zijn hoofd zou halen diskwalificerend over Almere als ‘slaapstad’ te spreken, als ondernemers echt de stad gemaakt hadden. Uit de mond van een ondernemer die, voor zover ik kan nagaan, nog maar een paar jaren in Almere is gevestigd, doen dergelijke uitspraken een tikkeltje hoogmoedig aan en ‘gewone mensen’ zouden hem met recht kunnen vragen: ‘Waar was u eigenlijk, toen wij de afgelopen 30 jaar de stad gemaakt hebben?

Wie valt daar nog voor?
Het zijn niet alleen sterrenwichelaars die de aandacht van de media trekken, maar ook mediums. De Almare bijvoorbeeld heeft de afgelopen weken bol gestaan over een Almeers medium[12] die een aanval wilde inzetten op de Hollandse nuchterheid. Als je dat wilde meemaken en eventueel ook zelf boodschappen uit het buitenaardse wilde ontvangen, kon je inschrijven voor deelname aan de zogenaamde ‘reading’. Je hoefde alleen maar een mailtje te sturen naar de redactie met je naam, telefoonnummer en een hele korte beschrijving (zonder al teveel details) wat je verwachtte van de ‘reading’

U voelde hem waarschijnlijk al aankomen; na afloop van de ‘reading’ door Trevor Burgoyne kon u de volgende kopjes aantreffen in de krant: ‘Trevor: iedere avond is anders.’ (gelukkig wel, anders zou het al rap gaan vervelen), ‘Fascinerende avond (er was zoveel waars in wat hij zei)’, ‘Medium doorstaat proef’ (die de uiteraard buitengewoon gekwalificeerde journalisten van de Almare voor hem hadden georganiseerd), ‘Tweede huwelijksreis’ (met een overleden man, wel te verstaan) en ‘zoveel emoties’ (perfect aangevoeld door het medium).

Het zou allemaal iets overtuigender overkomen als het niet nodig was geweest om vooraf je gegevens in te sturen. Jomanda is niet het enige medium dat unieke informatie van derden heeft losgeweekt en vervolgens gepresenteerd als 'doorgekregen te hebben als medium' [13].

Ik heb ook geen enkele fiducie in de aangeboren bekwaamheid van de journalisten van de Almare om kwakzalvers te ontmaskeren, maar ik kan ze wel op weg helpen om een opzienbarende confrontatie te organiseren die dat misschien wel mogelijk maakt. Daarvoor kunnen ze contact opnemen met de James Randi Educational Foundation die een prijs van een miljoen dollar uitlooft aan degene die het bewijs kan leveren van enig paranormaal of bovennatuurlijk verschijnsel onder testomstandigheden waarmee beide partijen akkoord gaan.[14] Het lijkt me dat de Almare een echte scoop heeft als hun medium met die 1.000.000 $ wegloopt, ook al is de dollar niet meer wat hij wel eens geweest is.

Hoor! Toeristen!
Almere staat op de vierde plaats van de toeristische gemeenten in Flevoland; achter Lelystad, Dronten en Zeewolde (Nota Bene!), lees ik in de Almere Vandaag van vandaag. Ik vraag me af of die informatie wel klopt[15]. Ik kan me namelijk niet helemaal voorstellen dat Zeewolde meer toeristen trekt dan, bijvoorbeeld, Urk.

Almere mist grote trekpleister voor toeristen’, volgens de heer Smit van Almere City Marketing (ACM) en daarom is die vierde plaats logisch. Ons architectonisch hoogstandje, het Stadshart, is dus die trekpleister ook niet? Zelfs niet met 52 koopzondagen? Dat was toch de verzwegen maar wel degelijk achterliggende doelstelling bij de invoering van ons nooit volprezen Toeristisch Regime? Waar moeten wij het dan van hebben in Almere? Van evenementen. Maar bezoekers van evenementen brengen weinig toeristisch geld in het laatje, evenmin als zakelijk toerisme dat het wel relatief goed schijnt te doen. En met welke sterke punten gaan we als promotor van Almere nu de markt op? Met funshoppen[16], moderne architectuur en Almere als Waterstad (ook al zal het nog wel even duren voor we proberen de titel Venetië van het Noorden van Giethoorn af te pakken). En wie proberen we daarmee te trekken? De heer Smit: ‘we richten ons vooral op de dagjesmensen en de Almeerders zelf’. Zo bekeken, zullen we de Schaalsprong nog hard nodig hebben om het chronisch tekort aan toeristen te compenseren.

Hoe dan ook, voor de winkeliers in het Stadshart die zich tijdens stille momenten vaak hebben afgevraagd wat ze toch hoorden daar in de verte, aan de overkant van het Weerwater, moet het nu wel duidelijk zijn. Dat zijn de toeristen, op weg naar Zeewolde, Dronten, Lelystad en nog noordelijker gelegen attracties.

Wordt het geen tijd dat er in de Almeerse gemeenteraad eindelijk eens een pro-actieve, economisch en toeristisch voorgesorteerde partij opstaat met genoeg lef om een voorstel in te dienen dat acuut een einde maakt aan de farce van het toeristisch regime voor koopzondagen? Het was al belachelijk toen het ingevoerd werd en in tijden als deze is het dat nog steeds, maar het is vooral droevig als we het geld dat de toeristen niet inbrengen, uit de portemonnee van onze eigen burgers moeten proberen te persen.

Jelte Huizenga

[1] Ik weet niet of het laster is wat van de genoemde personen wordt verteld, maar als het wel waar is ben ik vreselijk benieuwd of Nikkelen Neelie haar slachtoffers uitzoekt op basis van hun horoscopen of die van haarzelf.

[2] ND 16-06-09 De opkomst van de financiële astrologie

[3] Dat komt me merkwaardig voor. Ik dacht dat een horoscoop getrokken werd voor personen om hun karakter en leven te voorspellen aan de hand van de stand van de hemellichamen en de dierenriemvan het moment dat ze geboren zijn. Misschien wordt de president van de Central Bank bedoeld?

[4] Met een reputatie, lijkt hij niet te beseffen, die niet veel onderdoet voor die van het ‘oudste beroep ter wereld’.

[5] Dat is een opluchting; de Telegraaf wordt in elk geval niet van wetenschappelijkheid beschuldigd.

[6] Hoe zou men op het idee gekomen zijn om verschijnselen als deze ‘maanziekte’ te noemen?

[7] Ik neem dit maar aan op gezag van het ND, want ik heb de geciteerde website niet kunnen vinden tussen de vele die vergelijkbare onderwerpen behandelen.

[8] Hoewel!?

[9] Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

[10] De Almare van 17-06-09

[11] of wat, te pas of te onpas, ook al niet eens is gezegd door tientallen, al dan niet ad hoc, groeperingen

[12] Nou ja, Brits-Almeers. Bij zijn sessies wordt hij geholpen door zijn vrouw als tolk, want zo Almeers is hij nu ook weer niet.

[13] Ronald ter Heegde, haar voormalige assistent, in NOVA, 12-05-09. Geen wonder dat Jomanda bij de Vereniging tegen de Kwakzalverij inmiddels is gestegen naar de 15e plaats in de Top 20 van Nederlandse kwakzalvers.

[14] Voor alle gewenste informatie kunt u terecht op de website van die organisatie http://www.randi.org/site . Over James Randi zelf heb ik eerder geschreven in piketpaaltjes 73 van 08-03-07.

[15] Helaas lukte het op geen enkele manier om de Toerisme Monitor te downloaden van de site van de provincie, zodat ik mijn dorst naar kennis niet aan de bron heb kunnen laven.

[16] Voor de hoeveelheid fun die je daarbij kunt beleven zie de piketpaaltjes 130 van vorige week.

Archief > 2009 > juni