Denk mee over 'Gezond in Almere'

gezonde-drankjes-750x422.pngvrijdag 21 juni 2019 16:07

De ChristenUnie organiseert dinsdag 25 juni een gesprek over Gezond in Almere. 2 jaar geleden deden we dat ook. Tijdens die mini-conferentie werd duidelijk dat Almere moet werken aan een ambitieuse gezondheidsagenda. Hoe draagt de gemeente daaraan bij? En wat doet Almere City FC voor de gezondheid en het welzijn van Almere? Deze zaken en meer komen voorbij. Ben je deskundige of gewoon geinteresseerd, iedereen is welkom!

Destijds vertelde de GGD op onze mini-conferentie dat in Almere meer dan 50% van de inwoners boven de 19 jaar overgewicht heeft. Fors meer dan gemiddeld in Nederland. En inactiviteit onder volwassenen is in Almere een groter probleem dan in de rest van Nederland. De gezondheidssituatie staat er bij veel Almeerders dus niet goed voor. De effecten daarvan gaan verder dan alleen fysiek of mentaal ongemak. Een verminderde gezondheid beïnvloed vele aspecten van het leven en heeft een lagere kwaliteit van leven tot gevolg. Tijdens de mini-conferentie werd duidelijk dat het formuleren van een gezondheidsagenda door de toekomstige coalitie een belangrijke stap in de goede richting zou zijn. Nog beter is het als de gemeente aanjager en regisseur wordt van een ‘Health deal’ waarin tientallen partijen in Almere vanuit het private en publieke domein met elkaar gaan samen werken. Vanaf juli 2018 ligt er een coalitie akkoord en is ‘Gezond in Almere’ één van de 8 opgaven waar de coalitiepartijen speciale aandacht aan willen schenken. De coalitie geeft daarin aan dat ze een ambitieus gezondheidsprogramma willen ontwikkelen. Ook zo benieuwd naar de status daarvan?

Programma (2030 – 2200 uur)

1. MVO activiteiten van Almere City FC. Christian Wiedeman, MVO manager Almere City FC, vertelt ons over de maatschappelijke projecten die Almere City FC in onze stad organiseert. Daarbij zoomt hij ook in op de impact die dat heeft op gezondheid in Almere.
  2. Coalitie opgave ‘Gezond in Almere’. Wethouder Marjan Haak-Griffioen neemt ons mee in de uitdagingen van Almere. Hoe pakt zij dat aan? Wat zijn de ambities van het gezondheidsprogramma? En welke stappen zijn al gezet?
  3. Stellingen / vragen. Na de twee presentaties is er alle gelegenheid om vragen te stellen en door te spreken. Waar wenselijk kunnen nog een aantal stellingen besproken worden.

Praktische info

• Datum: Dinsdag 25 juni 2019
  • Tijd: 2030 - 2200 uur
  • Locatie: businessroom Almere City FC
  • Toegang: is gratis
  • Ben je geen lid van de ChristenUnie: geef je aanwezigheid dan door via: bestuur@almere.christenunie.nl

Mogelijke stellingen:

1. De openbare ruimte anders inrichten helpt bij het sporten door mensen.
  2. Stikstof uitspraak van Raad van State helpt Almere om een gezondere stad te worden.
  3. In de aanpak van gezondheid in Almere moeten we prioriteit geven aan het gezond laten opgroeien van onze jongeren.
  4. Almere moet stoppen met het vrijblijvende jeugdsportfonds en veel meer inzetten op de IJslandse aanpak waarbij kinderen een intensief buitenschools programma van sport en cultuur moeten volgen.
  5. De gemeente is niet geloofwaardig door te starten met wietproef en door patatkraam voor het ziekenhuis vergunning te verlenen.
  6. Alcohol, drugs en roken gaan niet samen met sport. Roken en alcoholgebruik moeten dus verboden worden in sportkantines.
  7. Gebrekkig onderhoud aan trottoirs is een enorme belemmering voor ouderen om vaker buiten te wandelen.
  8. Het bouwen van een buitenzwembad levert een belangrijke bijdrage aan de (beleving van) gezondheid van Almeerders.
  9. Elke wijk heeft een buurtsportcoach nodig die verbinding maakt tussen sport, onderwijs en zorg.

Archief > 2019 > juni