Voorlopig geen aanpassing Verordening Winkeltijden Almere

oostvaardersplassenwoensdag 26 maart 2008 23:00

De uitslag van het onderzoek onder winkeliers inzake de koopzondagen is bekend.

De uitslag van het onderzoek onder winkeliers inzake de koopzondagen is bekend. We hadden op zich verwacht dat het beeld genuanceerd zou zijn. Dat het zó genuanceerd zou zijn, nee dat niet. Dit bewijst echter tegelijkertijd wel het ongelijk van de mensen die van te voren klaagden dat het doorgestoken kaart zou zijn, toen we een jaar geleden akkoord gingen met dit middel. Ik zou tegen hen zeggen: een volgende keer misschien iets minder wantrouwen!

Hoewel de uitslag dus niet is wat we gehoopt hadden, zijn we blij met de stem die we hebben kunnen geven aan de ondernemers die tegen de 52 koopzondagen zijn, de overigen hadden al een zeer luide stem.

Uitslag (exclusief blanco stemmen en weigeringen)

Standpunt

aantal

% voor weging

% na weging

Wijzigen naar maximaal 20 koopzondagen

Niet wijzigen,
52 koopzondagen

Totaal

De weging houdt in:

<200 m

1 stem

200-800 m

2 stemmen

800-2000 m

3 stemmen

>2000 m

4 stemmen

Als de uitslag net andersom zou zijn geweest, weet ik zeker dat er ruim aandacht zou zijn gevraagd voor de grote groep die net aan de andere kant van de streep zit. Aangezien in de een z'n vrijheid, de onvrijheid van de ander ligt, menen wij dat ook te mogen doen. We doen hierbij dan ook een beroep op de diverse ondernemers­verenigingen om rekening te blijven houden met deze groep, die iets meer dan de helft van hun achterban bevat (51,3%). Zoals we ze kennen, hebben we daar overigens ook zeker vertrouwen in.

Het college heeft besloten om op basis van deze uitslag de situatie niet te veranderen, en dat kunnen we billijken. We willen ook een betrouwbare coalitiepartner zijn. Afspraken zijn afspraken.

We zullen ons echter blijven inzetten voor deze kwestie. De reden is dat we pal staan voor een gezamenlijk rustmoment in deze hectische samenleving. Wij menen dat de samenleving daar meer mee gebaat is dan met 52 koopzondagen. De huidige winkeltijdenwet biedt voldoende mogelijkheden om servicegericht te zijn richting de consument. In een eerder interview heb ik dat al eens genoemd, en – zonder reclame te maken – een doe-het-zelf-zaak is inderdaad op zaterdag open tot 6 uur in plaats van 5. Veel minder ingrijpend dan alle zondagen open.

In dit verband willen we ons in blijven zetten voor: (1) de kleinere ondernemers voor wie het sociaal onmogelijk is om 7 dagen in de week open te zijn; (2) de omwonenden van b.v. de supermarkten, die veel overlast ervaren van de extreme openingstijden; (3) de werknemers, die onder druk ook op zondag moeten werken, al willen ze dat niet.

Maar wie zit er nou te wachten op 52 koopzondagen? Momenteel loopt er een handtekeningen aktie in Almere, maar landelijke cijfers over de wensen van consumenten zijn al langer bekend. In 2006 deed het Ministerie van Economische Zaken een onderzoek waaruit bleek dat slechts 20% van de consumenten meent dat op alle zondagen de winkels open zouden moeten. Zie MKB-Nieuws (1) en  MKB-Nieuws (2).

Dat de gemeenteraad 2 jaar geleden besloten heeft dat Almere een toeristisch regiem zou moeten krijgen, wil nog niet zeggen – helaas – dat dat ook terecht was.

We vestigen daarom onze hoop op landelijke regelgeving waar gemeenten aan gehouden worden. Twee jaar geleden was dat niet zo, de wetgeving was er wel, maar de toenmalige minister (van D'66) kneep een oogje dicht omdat hem dat welgevallig was.

Kortom, we blijven tegen de uitbreiding van het aantal koopzondagen en zullen de landelijke ontwikkelingen op de voet volgen. Gelukkig staan we niet alleen in onze strijd, partijen als het CDA, de SP, GroenLinks en in meer of mindere mate ook de PvdA huldigen (landelijk) hetzelfde standpunt. We zullen zien waar dat toe leidt.

Roelie Bosch

fractievoorzitter