ChristenUnie Almere wil € 2,1 miljoen anders besteden!!

Roelie Bosch, ChristenUnievrijdag 28 oktober 2016

€ 2,1 miljoen voor zorg en rentmeesterschap

De ChristenUnie heeft bij de behandeling van de begroting 2017 van de gemeente Almere voorstellen gedaan om € 2,1 miljoen anders te besteden. De ChristenUnie investeert dit bedrag in de zorg en in een beter huishoudboekje van de gemeente. Dat heeft fractievoorzitter Roelie Bosch aangekondigd tijdens de algemene beschouwingen.

“De gemeente geeft geld uit dat er niet is en maakt daarbij ook nog andere keuzes dan wij zouden doen,” verklaart Bosch de tegenvoorstellen. De ChristenUnie vindt dat de recente discussie over de jeugdzorg in Almere duidelijk heeft gemaakt dat hiervoor extra geld nodig is. Hiervoor reserveert de ChristenUnie € 1,2 miljoen.

De andere € 1,2 miljoen wil de ChristenUnie niet uitgeven. “Het huishoudboekje van de gemeente staat er slecht voor, met grote risico’s. Wij vinden dat de gemeente een beter rentmeester moet zijn en geld opzij moet zetten voor tegenvallers,” aldus Bosch.

Besparingen

De ChristenUnie heeft een pakket van acht besparingen samengesteld, waarmee de partij de voornemens financiert. Bosch legt uit: “Politiek is kiezen. Wij kiezen voor de zorg in plaats van het uitdelen van bloembollenpakketten aan bewoners en het ruim gefinancierde cultuurfonds dat volgens ons ook met de helft van het toegekende bedrag uit de voeten moet kunnen.” Daarnaast bespaart de ChristenUnie op een aantal activiteiten waarvan zij het nut onvoldoende vindt aangetoond, zoals marketingbudgetten voor toerisme en verkoop bedrijventerreinen. Het volledige pakket is opgenomen in onderstaande tabel.

Lastenverlichting

De ChristenUnie ziet ook mogelijkheden om de voorgestelde stijging van de afvalheffing met € 7 per huishouden tegen te gaan door beter te controleren of bedrijfsafval wordt aangeboden bij de Almeerse recyclingperrons. Bosch: “Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor de inzameling van bedrijfsafval en betalen niet mee aan de afvalheffing. Waarom moeten we dat als bewoners betalen?” Naar schatting 30% van het afval op de recyclingperrons is afkomstig van bedrijven.

Bewaren