Piketpaaltjes 12

boomstammenzaterdag 21 oktober 2006 10:10

Ook dat kan in Almere! De ring om Almere sluit zich. Houd Haven Groen. Adieu, wij moeten…[1]

Ook dat kan in Almere!
Afgelopen zaterdag zou mijn vrouw naar Stad fietsen om boodschappen te doen. Anderhalf uur later kwam ze met lege handen, maar wel met een verhaal terug. Onderweg was ze over een dame gestruikeld die op een brug met haar fiets gevallen was en daarbij haar gezicht aardig beschadigd had. Ze bleef bij haar om assistentie te verlenen tot de opgeroepen ambulance zou verschijnen. Ze vertelde dat ze trots was op de Almeerders, want iedereen die langs gekomen was had geïnformeerd of ze konden helpen, of er iemand gebeld moest worden, of de ambulance gewaarschuwd was etc. En als ze gehoord hadden dat al deze zaken al geregeld waren, bleven ze ook niet hangen, maar vervolgden hun reis.

De ring om Almere sluit zich
Kort geleden werden wij en misschien andere fracties ook benaderd door een nieuwe werkgroep die ook als hoofddoel heeft Almeerders te beletten uit de polder te komen. Deze club, de Werkgroep Stop de IJmeerbrug, die blijkbaar de Van Speijk Optie (zie piketpaaltjes 8) ook wel ziet zitten, wilde graag van ons horen welk standpunt de ChristenUnie fractie inneemt met betrekking tot een mogelijke IJmeerverbinding.

De werkgroep verwoordt haar zorgen als volgt: Op Amsterdam-IJburg zijn wij zoals u zult begrijpen niet erg gecharmeerd van het plan voor een IJmeerverbinding, aangezien deze voor IJburg grote gevolgen zal hebben. IJburg is autoluw en milieuvriendelijk in de markt gezet en verkocht. Er wonen hier veel gezinnen met kinderen en een IJmeerverbinding zal deze wijk ingrijpend veranderen. Dit geldt overigens ook voor Almere- Pampus, waar de verbinding doorheen gepland is.

Nu zouden we eigenlijk wel willen wachten met een standpuntbepaling over de IJmeerverbinding tot het duidelijk is dat hier sprake is van een concreet voorstel, maar voor de werkgroep hoeft dat niet; ze wil graag dat we nu al een standpunt innemen, of we nu weten waarover het gaat of niet. Om ons duidelijk te maken dat weldenkende milieumensen ons het liefst op een houtvlot in de Stille Oceaan willen zien, neemt men ook nog de moeite ons te attenderen op de website van de Ijsselmeervereniging.

Het verbaast me elke keer weer, dat de bewoners van ‘het oude land’ waar wij aan grenzen, blijkbaar menen dat Almere (en het achterliggend gebied) geen onderdeel van Nederland is en als zodanig ook geen aanspraak kan maken op de voorrechten van andere Nederlanders. Nu besef ik heel goed dat van alle Almeerders gezegd kan worden dat ze ‘allochtonen’ zijn, maar dat dit dan de consequentie moet zijn….

Wat mij ook intrigeert is, dat men zich ook niet lijkt te realiseren dat Nederland zich waarschijnlijk nog altijd met de trekschuit zou verplaatsen, als men in het verleden had toegegeven aan alle weerstanden tegen verandering. De werkgroep met brugfobie zou toch zeker moeten weten dat in dat geval het autoluwe en milieuvriendelijke IJburg nooit verder zou zijn gekomen dan de tekentafel.

Wij gunnen ieder graag het recht om ergens tegen te zijn, maar vanuit Almeers standpunt vinden we het sympathieker en van meer solidariteit getuigen als men in de aangrenzende gebieden ook eens reëel zou willen meedenken over de problemen waarmee Almere te kampen heeft en dan bij voorkeur niet in de vorm van: Natuurlijk moet er iets voor Almere gebeuren, maar niet hier.
Soms denk ik wel eens dat we gelukkig moeten zijn met ons politieke systeem, waarin grote, principiële partijen (zoals de VVD en de PvdA) zich niet laten sturen door onderbuikgevoelens bij een deel van de kiezers maar, vastbesloten te doen wat goed is voor het land, vastberaden hun weg gaan.

Houd Haven Groen
Kunt u zich nog de platanenopstand herinneren van een tijdje geleden, waarbij wanhopige burgers zich aan platanen lieten ketenen om te voorkomen dat een aantal van deze bomen, (rechts van de Noorderdreef als je Almere Haven binnenrijdt) zouden worden gekapt?

We hebben er zelfs nog een heuse en hartstochtelijke Carrouselsessie aan besteed, maar uiteindelijk is het kapplan grotendeels uitgevoerd zoals het college zich dat had voorgesteld.

Heeft u de laatste tijd wel eens goed gekeken naar dat gebied, als u er langs rijdt? Dan moet het u, net als mij, opgevallen zijn wat deze ingreep voor die groenstrook heeft betekend; het is een complete facelift geweest die de entree van Haven een stuk aantrekkelijker heeft gemaakt. Misschien zouden we de leus hierboven moeten veranderen in Houd Haven Mooi Groen!  We hoeven ons dan voortaan alleen druk te  maken over de vraag of mogelijke aanpassingen in de groenstructuur leiden tot mooier of lelijker groen, zonder groenelementen per definitie heilig en daarmee onaantastbaar te verklaren.

Adieu wij moeten, elkander groeten …
Tegen de tijd dat u dit leest hopen mijn vrouw en ik al aardig in de buurt van onze vakantiebestemming te zijn. Uw klachten over het niet verschijnen van de piketpaaltjes zullen ons daar niet bereiken, maar ik hoop me wel wat te verdiepen in het wel en wee van mijn grote rolmodellen: Chirac en Juppé. Tot (Deo Volente) over drie weken.

Jelte Huizenga

[1]20-10-06. Deze aflevering had ik vóór onze vakantie klaargemaakt maar, in de haast om vóór de file de polder uit te komen, vergeten in te zenden. Naderhand was ik eerst niet van plan deze stukjes alsnog te plaatsen, maar daar kom ik nu van terug, omdat ze misschien nog wel aardig zijn tegen de achtergrond van recente gebeurtenissen, maar ook omdat ze goed illustreren tdat stukjes schrijven stukwerk is en geen profetie of waarzeggerij.

Archief > 2006 > oktober